„Reklamiara” to cykl video-podcastów, w których Marta Macke, założycielka i CEO Shortlist Consulting, rozmawia z najbardziej zasłużonymi menedżerami polskiej branży reklamowej.
W rozmowach przyglądamy się branży, jej narodzinom w latach ’90, jej transformacji przez minione ponad 30 lat oraz przypominamy kultowe reklamy, hasła i postaci.
“Reklamiara” to barwne, zabawne rozmowy i autentyczne historie twórców polskiej branży reklamowej i marketingowej.

 

NaTemat Inn Poland

Podcasty:

Reklamiara #24 Magdalena Budziszewska – transformacja marketingu, cyberbezpieczeństwo i pomoc uchodźcom.

Magdalena Budziszewska z marketingiem związana jest od lat 90. Pracowała w takich firmach jak m.in. McDonald’s, Ericsson, Polkomtel czy Costa, odpowiadając zarówno za zarządzanie marketingiem business to business jak i business to consumer.
Rozmowa o transformacji marketingu, cyberbezpieczeństwie, CMO Summit oraz o tym jak firmy mogą pomagać uchodźcom z Ukraimy.

Reklamiara #23 Nina Kowalewska-Motlik – To dzięki niej Polki pokochały Harlequiny. Teraz reprezentuje największe światowe media.

W kolejnym odcinku podcastu „Reklamiara” Marta Macke gości Ninę Kowalewską-Motlik, która z branżą marketingową i reklamową związana jest od początku lat 90-tych. W latach 1991 – 1995 kierowała wydawnictwem Harlequin Polska, którego sukces marketingowy został opisany przez Harvard Business School. Przez kolejne 5 lat pełniła funkcję dyrektor generalnej i prezeski agencji reklamowej Young & Rubicam Poland. Od 2001 r. poświęciła się w pełni swojej firmie New Communications, która działa jako przedstawicielstwo międzynarodowych mediów takich jak Financial Times, The Economist czy CNN.
Jest przedstawicielką organizacji i konkursu Superbrands, w którym Rada Marek, w której gronie zasiada również autorka i prowadząca podcast „Reklamiara” oraz konsumenci nagradzają najlepsze firmy działające na polskim rynku.  Kowalewska-Motlik jest także ekspertką w dziedzinie brandingu i marketingu narodowego. Stworzyła i prowadzi orientalną perfumerię Sense Dubai oraz własną markę luksusowych perfum pod tą samą nazwą, wytwarzanych w Dubaju.

Reklamiara #22 Paweł Tyszkiewicz – Tak powstały największe nagrody branży reklamowej, EFFIE i inne

Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. W rozmowie gość opowiada o misji stowarzyszenia, o jego początkach od 1997. Wspomina, że stowarzyszenie, które początkowo założone i złożone było wyłącznie z przedstawicieli agencji sieciowych dziś zrzesza ponad 120 agencji reklamowych, eventowych, PRowych i mediowych, w tym oczywiście również lokalnych.

Reklamiara #21 Hanna Waśko – “Biedronka chciałaby takich strategów” – tak robi się PR dla organizacji pozarządowych

Gościem Marty Macke, w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Hanna Waśko, Founder & CEO Big Picture oraz jej pies Stefka. Hanna Waśko jest strateżką, od 15 lat związaną z branżą PR. Pracę nad każdym projektem zaczyna od spojrzenia na szerszy obraz sytuacji: długofalowe cele i otoczenie komunikacyjne. Dopiero na tej podstawie wytycza kierunki działania. Stąd wzięła się nazwa jej firmy: Big Picture.

Łączy perspektywę sektora biznesowego z wieloletnim doświadczeniem w sektorze publicznym i NGO – specjalizuje się w public affairs i komunikacji społecznej, doradztwie kryzysowym, a także wizerunku osób publicznych. Wierzy w społeczne zaangażowanie biznesu. Odpowiadała za strategię PR m.in. Muzeum Historii Żydów Polskich, Oxford Noble Foundation dr Leszka Czarneckiego, Art Station Foundation i Muzeum Susch Grażyny Kulczyk.Reprezentowała w Polsce takie organizacje jak International Association of Jewish Lawyers and Jurists czy International Bar Association.

Jej autorskie programy wielokrotnie wyróżniano nagrodą KTRm i Effie. Big Picture przez 3 lata z rzędu zdobywało jako agencja lokatę nr 1 w głównym konkursie branży PR, Złote Spinacze. Laureatka tytułu AdWomen Press 2021 w kategorii PR oraz nagrody Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia, w kategorii Obywatel Roku 2021.

Reklamiara #20 Michał Rutkowski – Dlaczego reklama angażuje się w akcje społeczne? “Dobrze jest zrobić coś, co pomaga”

Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” jest Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający agencji K2 Create. Wcześniej związany przez wiele lat z Grupą DDB gdzie był szefem strategii w agencji DDB, zarządzał agencją interaktywną Tribal DDB. Michał Rutkowski był również deputy CEO naTemat.pl oraz dyrektorem marketingu portalu gazeta.pl.
Dzisiejsza rozmowa poświęcona jest roli branży reklamowej w kontekście działań społecznych. W kilka dni od inwazji Rosji na Ukrainę widzimy ogromne zaangażowanie społeczne w niesieniu pomocy osobom dotkniętym wojną. Mnóstwo działań podejmują również marketerzy i agencje komunikacji marketingowej.
Marta Macke rozmawia ze swoim gościem o tym co zrobić, żeby pamiętać, że ta sytuacja „to maraton nie sprint” i że nasze zaangażowanie nie może wypalić się w jeden weekend i jaka może być w tej sytuacji rola branży reklamowej.

Reklamiara #19 Wojciech Borowski – Reklama to nie wszystko. Co jest najważniejsze dla emigranta? “Życzliwość i przyzwoitość ludzka”

Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Wojciech Borowski, CEO McCann Poland, wcześniej CEO Euro RSCG Poland. Borowski z branżą reklamową związany od połowy lat 90tych, kiedy w agencji Grey zaczynał od funkcji „asystenta asystenta”. W tym roku jest nominowany do tegorocznej nagrody AdMan/Woman magazynu Press, a zarządzana przez niego agencja została agencją roku 2021 w prestiżowym konkursie EFFIE Awards.
Dlaczego tytuł tego odcinka Reklamiary to “Reklama to nie wszystko”? Oczywiście dlatego w ostatnich dniach najważniejszym tematem jest wojna w Ukrainie i to w jaki sposób każdy z nas, także branża reklamowa może zaangażować się w pomoc, a Wojciech Borowski jako emigrant, jak mało kto może utożsamiać się z przyjeżdżającymi do Polski Ukraińcami.

Reklamiara #18 Tomasz Pawlikowski – Działał w reklamie zanim jeszcze istniała w Polsce.

Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Tomasz Pawlikowski związany z branżą reklamową jeszcze w latach 80tych. Pawlikowski był przez ponad 30 lat związany z Publicis Groupe, gdzie rozpoczął pracę w 1990 roku. Przez ponad 9 lat zajmował stanowisko executive chairman w agencji Publicis Poland. Od jesieni 1999 roku do połowy 2018 roku pełnił funkcję CEO Publicis na region Europy Centralnej i Wschodniej. Równolegle w latach 2015-2018 był CEO agencji reklamowej Leo Burnett na Europę Centralną oraz prezesem i CEO Publicis Communication. W połowie 2018 roku objął stanowisko co-CEO Publicis Groupe w Polsce. Obecnie Pawlikowski wspiera m.in. agencję FCB&theMilkman.

Reklamiara #17 Anna Lubowska – “Female? No way!” Tak postrzegano kobiety w branży reklamowej lat 90

W kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” Marta Macke gości Annę Lubowską, która związana jest z w branżą reklamową od 1991 r., a z rynkiem mediów od ponad 30 lat. Do września 2018 zarządzała strukturami GroupM – największej grupy mediowej w Polsce. Poprzednio, w MEC, jako zarządzająca przez wiele lat odpowiadała za rynki regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw. Jest jurorką wielu konkursów branżowych w Polsce i Europie, doradczynią i mentorką. Swoją karierę zaczynała jako dziennikarka, w tygodniku “Przyjaciółka” oraz w Telewizji Polskiej, gdzie współprowadziła program “Studio Dwa”. Przez pewien czas prowadziła również pierwszą w Warszawie restaurację chińską, zanim ta kuchnia zrobiła się w Polsce popularna.

Reklamiara #16 Rafał Baran – sukces uwalniał Cię od reżimu

Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku programu Raklamiara jest Rafał Baran, CEO agencji Bridge2Fun, wieloletni prezes sieciowej agencji Grey, związany również z branżą rozrywkową, był prezesem 4fun Media, pracował również m.in. w Sony Music Entertainment.

Reklamiara #15 Marek Bimer – Pamiętacie hasło “No to Frugo”? Poznajcie jednego z autorów kultowej kampanii

Gościem kolejnego odcinka podcastu “Reklamiara” Marty Macke jest Marek Bimer, współzałożyciel i dyrektor kreatywny agencji Bimers, ale również wszechstronny artysta – pracuje jako rzeźbiarz, rysownik i projektant. W Polsce swoją pracę w reklamie zaczynał w 1992 roku. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma czołowymi markami, m.in. współtworzył kultowe kampanie m.in. dla Warty, Frugo, Okocimia, a od 22 lat pracuje z marką Red Bull.

Reklamiara #14 Maciej Marasek – Pracę w reklamie lat 90. zdobywano na… imprezach. “Ktoś kogoś znał, ktoś mówił po angielsku”

Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku programu “Reklamiara” jest Maciej Marasek, CEO, partner i dyrektor kreacji w 2012 Agency. Laureat nagrody Ad Man/Woman roku w 2019. W swojej karierze wymyślił m.in Łódkę Bols, kampanie „Zmieniamy świat na Plus”, „Dżem dobry”, „Teraz mi to Lotto” czy kultowe w ostatnich latach „Chce się Ż”. Był Dyrektorem Kreatywnym w agencji Ogilvy&Mather, Współzałożycielem i Dyrektorem Kreatywnym Red8 Communication Group. Swoją przygodę z reklamą zaczął w 1995 roku w agencji McCann Erickson, a do branży jak sam mówi trafił przez imprezy.

Reklamiara #13 Anna Koszur – o strategii w reklamie, “Polak nie chce mieć mniej od swojego sąsiada”

Gościem 13go odcinka programu Reklamiara jest Anna Koszur, CEO Freundschaft (dawniej Grupa S/F). Wcześniej Anna Koszur zarządzała agencją Scholz&Friends Warszawa (Grupa S/F). Karierę w branży reklamowej zaczynała w 1993 r. w Corporate Profiles (obecnie DDB Group).
Była członkinią zarządu agencji DDB Warszawa i agencji brand design BNA.
Tworzyła i zarządzała Corporate Profiles Consulting, firmą doradztwa strategicznego. Następnie prowadziła dział Brand Consultingu w BNA. Jest wykładowczynią w Szkole Strategii Marki SAR, była jedną z tzw. Wizards czyli wykładowców DDB University. Jest jurorką EFFIE i KTR.

Reklamiara #12 Iwona Dynowska – Tak kupowano reklamy na początku lat 90. “Klienci przychodzili z siatkami wypchanymi pieniędzmi”

W kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” gościem Marty Macke jest Iwona Dynowska, która w latach 1991-94 była szefową biura reklamy Radio Zet. Dynowska współzarządzała również pierwszym w Warszawie prywatnym kinem (Capitol) i była współzałożycielką i partnerką w Syrena Entertainment Group.
Po odejściu z Radia Zet przez lata związana z branżą reklamową jako Szefowa New Business w OMD, CEO MPG Poland (Havas Media), Project Director w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR.

Reklamiara #11 Jacek Kulczycki – Na zmywaku w Londynie pierwszy raz ujrzał reklamę. “Nie wiedziałem nawet, jak ją nazwać”

Gościem kolejnego odcinka programu “Reklamiara”, w którym Marta Macke rozmawia z twórcami polskiej reklamy, jest Jacek Kulczycki, jeden z liderów rodzimej branży produkcyjnej. Jacek Kulczycki jest prezesem domów produkcyjnych i postprodukcyjnych OTO Film, ORKA, Cafe Ole Sound Studio, Mniam Studio, Expresso, Flower Power, OTO DOM i Synchro Lab. W 2020 został uznawany za AdMan’a roku w konkursie Ad Man/Woman magazynu PRESS w kategorii Domy Produkcyjne. Swoją karierę w produkcji reklamowej zaczynał w 1990 roku w firmie Odeon.

Reklamiara #10 Jakub Kamiński – Dziękuję szefowi za to, że mnie wyrzucił

W dziesiątym już odcinku programu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Jakubem Kamińskim. Współzałożyciel i współwłaściciel agencji reklamowej BRAIN otrzymał w tym roku prestiżową nagrodę KTR Hall of Fame. Z chęcią opowiada też o swoim starcie w reklamie i dziękuje swojemu byłemu szefowi za to… że ten go wyrzucił.
Brain agencja Kuby i Asiyi Malinowskiej jest laureatem wielu nagród branżowych i jest jedną z najbardziej efektywnych agencji wg rankingu 20-lecia EFFIE Awards. Nic dziwnego, bo firma z sukcesem przez wiele lat wspiera strategicznie i kreatywnie swoich klientów.

Reklamiara #9 Elżbieta Gorajewska – Pytałyśmy konkurencji, jak się to robi

W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke gości Elżbietę Gorajewską, niekwestionowaną liderkę rynku badań. Elżbieta Gorajewska obecnie pełni funkcję doradcy zarządu firmy badawczej Nielsem, którą zarządzała przez 25 lat. Wcześniej przez 12 lat była związana z GFK, a swoją pracę w badaniach zaczynała w CBOSie, a nawet jeszcze na UW, kiedy jako studentka robiła chałtury jako ankieterka.

Reklamiara #8 Dorota Haller – To były czasy tworzenia wszystkiego na nowo.

W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Dorotą Haller, która zarządzając marketingiem firmy technologicznej Huawei nie rozstaje się z telefonem komórkowym, ale zaczynała na początku lat 90. w agencji reklamowej Saatchi&Saatchi i pierwsze contact raporty pisała na maszynie do pisania.

Reklamiara #7 David Williams – Przez inflację płacili pensje w dolarach

The guest of Marta Macke in the 7th episode of Reklamiara is David Williams, from 1991 – 1997 CEO of Saatchi & Saatchi in Poland. David Williams, who was then the International Account Director in the London office of Saatchi & Saatchi, came to Poland in the winter of 1991 for 3 months. These three months in Saatchi were a bit long 🙂  Williams has been managing the Polish branch of the agency until 1997 & still lives in Warsaw.

Reklamiara #6 Jacek Stalewski – Co wymyśliłeś to było Twoje

W kolejnym odcinku Reklamiary gościem Marty Macke jest Jacek Stalewski, współwłaściciel i współzałożyciel oraz Prezes agencji Grandes Kochonos, która od kilkunastu lat odpowiedzialna jest za komunikację sieci telekomunikacyjnej Play oraz Wiceprezes LoveBrand Releation.
Gość Reklamiary zaczynał swoją karierę w branży komunikacji marketingowej na początku lat 90tych pracując w takich agencjach jak GGK, LoweLintasGGK, NoSBBDO, BBDO, Lowe.

 

Reklamiara #5 Anna Gogacz – Robi największe imprezy w Polsce. A zaczynała… strojąc fortepiany

W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Anną Gogacz, założycielką i CEO agencji eventowej Allegro Brand Experience, z wykształcenia pianistki, która swoją karierę zawodową zaczynała od strojenia fortepianów, grania na fortepianie w hotelu Marriott, prowadzenia pierwszej w Polsce prywatnej szkoły muzycznej i przypadkowego otwarcia agencji koncertowej… która przerodziła się w agencję eventową. Dziś, 30 lat później, Anna Gogacz prowadzi jedną z wiodących agencji brand experience w Polsce.

Reklamiara #4 Krzysztof Borys Kruszewski – “Solidarnościowy duchem” ośrodek badawczy.

W kolejnym odcinku “Reklamiary” gościem Marty Macke jest Krzysztof Borys Kruszewski, założyciel i przez ponad 30 lat prezes agencji badań rynku SMG/KRC (Millward Brown, obecnie Kantar) oraz Master Instructor w Self Protection Shooting Academy. W rozmowie Krzysztof Kruszewski cofa się do początków pierwszej w Polsce niezależnej firmy badawczej oraz rozwoju badań marketingowych i konsumenckich. Zapraszamy do obejrzenia całego podcastu!

Reklamiara #3 Zofia Sanejko – “Można było zrobić amerykańską karierę”

W swojej karierze Zofia Sanejko, do 2020 Chief Commercial Officer Grupy IPG Mediabrands Polska, z którą związana była od 1993, negocjowała kontrakty reklamowe w imieniu największych marek: L’Oreal, Coca-Cola, GM, Polkomtel, Allegro czy PKO BP. Swoją karierę zaczęła na samym początku lat 90., kiedy polski rynek reklamy dopiero się kształtował – a w najnowszym odcinku podcastu “Reklamiara” wspomina te magiczne czasy.

Reklamiara #2 Jakub Bierzyński o początkach (w) branży

W kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Jakubem Bierzyńskim – założycielem i prezesem zarządu domu mediowego OMD oraz jednym z założycieli SMG/KRC (dzisiaj Kantar Millward Brown), największej w Polsce agencji badań rynkowych.

Reklamiara #1 Paweł Kastory

Startujemy z nowym video podcastem “Reklamiara”. W każdy czwartek będziecie mogli posłuchać rozmów z twórcami polskiej branży reklamowej, którzy opowiedzą nam o tym, jak narodzinach polskiej reklamy W pierwszym odcinku Marta Macke rozmawia z Pawłem Kastorym, prezesem, współzałożycielem i współwłaścicielem grupy DDB Warszawa.