REKLAMIARA
Reklamiara to cykl video-podcastów, w których Marta Macke, założycielka i CEO Shortlist Consulting, rozmawia z liderami branży reklamowej i marketingowej.
W pierwszym sezonie Reklamiary, emitowanym na portalu INNPoland i kanałach Grupy NaTemat przyglądamy się branży, jej narodzinom w latach ’90, jej transformacji przez minione ponad 30 lat oraz przypominamy kultowe reklamy, hasła i postaci – to 23 barwne, zabawne rozmowy i autentyczne historie twórców polskiej branży reklamowej i marketingowej.
W obecnym sezonie, emitowanym przez portal Media i Marketing Polska, Marta Macke rozmawia ze swoimi gośćmi o trendach i wyzwaniach współczesnego biznesu, marketingu i komunikacji.
Rozmówcami Reklamiary są top managerki i managerowie marketingu, reklamodawcy, zarządzający agencjami komunikacji marketingowej, eksperci w dziedzinie nowych technologii, naukowcy, przedsiębiorcy.
Podcasty:
REKLAMIARA Zaufaj nogom, czyli o przechodzeniu na drugą stronę rzeki
W najnowszym odcinku wideopodcastu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Joanną Karwowską-Kozą, strategy & growth director w agencji Publicis Worldwide, znaną też jako CoachKoza.
To rozmowa nie tylko nie tylko o reklamie i branży marketingowej, ale też o wyzwaniach współczesnych liderek, zdrowiu psychicznym i równowadze nawet jak robi się wiele rzeczy na raz.
REKLAMIARA Dlaczego lepiej po prostu KISS
Gośćmi najnowszego odcinka video-podcastu REKLAMIARA są Ewelina Prus, ekspertka ds marketingu, związana z takimi markami jak Costa Coffee w Coca-Cola HBC, Lindt czy Nestle oraz Mateusz Chołuj, CEO firmy Proxi.cloud Dlaczego asłem przewodnim rozmowy było KISS? Dlatego, że rozmówcy Marty Macke uważają, że marketerzy mają często tendencję do zbytniego komplikowania prostych spraw, zamiast Keep It Super Simple. Widać to chociażby po marketingowym żargonie, który często nazywa w trudny sposób proste rzeczy.
REKLAMIARA „What got you here, won’t get you there”
Po wakacyjnej przerwie wracamy z cyklem video-podcastów REKLAMIARA, w których Marta Macke rozmawia ze swoimi gośćmi o wyzwaniach współczesnego marketingu, komunikacji marketingowej, biznesu, nowych technologii. W najnowszym odcinku Reklamiara gości Joannę Czekaj, Managing Director Salestube, agencji należącej do grupy Group One.
REKLAMIARA Teraz mnie widzisz?
W nowym odcinku wideopodcastu Marty Macke “Reklamiara” rozmawia z Urszulą Pietraszek, Communications Managerką w Allegro Brand Experience Agency oraz Heleną Szczuką-Kalenský, Kierowniczką Działu Komunikacji i Promocji w Fundacji Avalon, które były również panelistkami tegorocznej edycji CMO Summit z wystąpieniem: „Widoczność i niewidoczność w marketing. Inkluzywność w praktyce”. Najnowszy odcinek podcastu jest ciekawym punktem wyjścia, do dyskusji na temat inkluzywności i angażowania osób z niepełnosprawnościami w różne projekty reklamowe i zainicjowania zmian w tym biznesie.
REKLAMIARA Kluczowe są dane pozwalające zrealizować cel, resztę można odsiać i nie płacić za serwery.
Gościem najnowszego odcinka videopodcastu Reklamiara jest Nikodem Sarna, Marketing Manager w Proxi.cloud, expert w dziedzinie danych, nowych technologii w marketingu, wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie prowadzi zajęcia z digital marketingu, marketingu w social mediach oraz innowacji cyfrowych, dot m.in. sztucznej inteligencji, block chain, wirtualnych przestrzeni czyli metavers.
REKLAMIARA Jak osoba neuronietypowa może zostać bohaterem konwersacji
Gościem najnowszego odcinka videopodcastu Reklamiara jest Krzysztof Waligórski, pomysłodawca i zarządzający Convero.ai, z którym Marta Macke rozmawia chwilę po dziesiątek edycji konferencji CMO Summit by Shortlist, która odbyła się właśnie z Przestrzeni META w Warszawie. Convero.ai to powstały w Londynie start-up technologiczny oferujący szereg funkcji zaprojektowanych, aby wspierać neuroróżnorodne talenty w miejscu pracy.
REKLAMIARA Dobry marketer jest jak dyrygent
Gościem nowego odcinka programu Marty Macke Reklamiara jest Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich.
„Dobry marketer jest jak dyrygent, który nie dość, że rozumie role każdego grającego w jego orkiestrze, a tam są też jego agencje, umie wybrać sobie skrzypka, wiolonczelistę i waltornistę w taki sposób jak on chce to stworzyć i umie spowodować, że każdy z nich i każdy z nas chce dla niego robić 120% każdego dnia”
Zapraszamy do obejrzenia całego wywiad
REKLAMIARA Żyjemy w erze BLIKa
Gościem najnowszego odcinka wideopodcastu “Reklamiara” jest Krzysztof Ziewiec, dyrektor marketingu i PR Blika (Polski Standard Płatności), laureat Grand Prix w CMO Awards by Shortlist – konkursu, w którym szefowie i szefowe marketingu poprzez głosowanie wyłaniają ze swego grona laureatów i wyróżnionych.
REKLAMIARA Jak sztuka i biznes mogą się przenikać i wzajemnie wspierać
W najnowszym odcinku wideopodcastu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Agnieszką Jarosz, head of e-commerce & loyalty programs w regionie CEE w The Walt Disney Company oraz prezeską zarządu Fundacji Muzeum Warszawy.
Rozmowa Marty Macke z Agnieszką Jarosz toczy się wokół biznesu, sztuki i łączenia tych dwóch światów, zarówno na poziomie pasji, jak i wykorzystania doświadczeń biznesowych rozmówczyni.
Zapytana jak zmienia się konsument i sytuacja rynkowa, Agnieszka Jarosz podkreśla, że są nowe wyzwania, nowe potrzeby, jest nowy sposób konsumowania contentu, więc to wszystko wpływa zarówno na samą ofertę, jak i na sposoby dotarcia do ostatecznego konsumenta, do odbiorcy.
REKLAMIARA Jak się ma event marketing.
Gościem najnowszego odcinka podcastu REKLAMIARA jest Michał Michałowski, Senior Partner w KDK Events.
Gość Marty Macke zaczął od tego, że „trzeba być szalonym, żeby działać w event marketingu”. Oczywiście mówi to z przymróżeniem oka. Uważa, że jest to branża, która w ostatnich latach została poddana wielu próbom. Odniósł się do kwestii sprofesjonalizowania branży eventowej i jej zwinnego dostosowania się do sytuacji wynikającej z pandemii, która zredefiniowała rynek, wspomniał o wojnie w Ukrainie czy inflacji, które nie były bez znaczenia również dla firm eventowych. Przetrwali ci, którzy potrafili być konsekwentni, ale przede wszystkim byli partnerami dla swoich klientów.
Głównym tematem rozmowy jest właśnie kondycja event marketingu oraz to jak ta część komunikacji zmienia się na przestrzeni czasu.
REKLAMIARA czym różni się praca w reklamie w Polsce i w UK.
Gościem najnowszego odcinka videopodcastu Reklamiara jest Albert Stęclik założyciel, CEO i Planning Director agencji KIERUNEK KREATYWNY, wcześniej założyciel i Planning Director agencji Dziadek do Orzechów, oraz wykładowca na AGH w Krakowie. Gość Marty Macke nie ukrywał, że jest wiernym fanem Reklamiary i ze szczególnym zainteresowaniem śledził pierwsze odcinki programu, poświęcone historii polskiej branży reklamowej i marketingowej. Bardzo interesuje się historią reklamy, dużo ogląda i szuka informacji o historii reklamy na świecie. Przede wszystkim w Anglii i Stanach zjednoczonych, bo tam tych sylwetek wielkich kreatywnych czy strategów było najwięcej. Brakowało mu takiej wiedzy o polskim rynku, dlatego ucieszył się, że może uzupełnić wiedzę o wysłuchanie rozmów i wspomnień twórców naszego rynku i branży.
REKLKAMIARA Partnerstwo, etyka i nieinwazyjna komunikacja kluczem do efektywności w biznesie
W najnowszym odcinku videopodcastu „Reklamiara”, Marta Macke rozmawia z Łukaszem Borkiem, General Managerem agencji digital-contentowej LiquidThread, należącej do Publicis Groupe. LiquidThread projektuje i wdraża innowacyjne oraz angażujące odbiorców działania content marketingowe, wykorzystując strategiczne, kreatywne, produkcyjne i technologiczne kompetencje, a także doskonałą znajomość mediów społecznościowych, świata gamingu i influencer marketingu.
REKLAMIARA Reklamiara – Dura lex, sed lex…ale po co nam to prawo?
W najnowszym odcinku wideopodcastu REKLAMIARA Marta Macke gości dwóch prawników, mecenasa Szymon Chmielewskiego oraz mecenasa Kacpra Krawczyka z kancelarii Dubois i Wspólnicy. Rozmowa dotyczyła m.in. wojny reklamowej między Biedronką a Lidlem, zabezpieczenia znaków towarowych, AI w odniesieniu do praw autorskich i plagiatu czy regulacji współpracy z influencerami.
Eksperci pokazali, że chociaż dura lex, sed lex, rozmowa z prawnikami może być fajna.
REKLAMIARA Dzisiejszy CMO powinni myśleć o sobie w kategorii multi-instrumentalistów i umieć się zareklamować.
W tym odcinku programu Reklamiara gościem Marty Macke jest Robert Nowakowski, który kieruje warszawskim biurem Spencer Stuart firmy headhunterskiej o profilu Executive Search. Robert Nowakowski specjalizuje się w stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla, tak w zarządzaniu ogólnym jak i w i finansach, sprzedaży, HR oraz marketingu. Pracuje dla klientów z międzynarodowych firm finansowanych, private equity oraz prywatnych.
REKLAMIARA #48 Reklamiara – AI pomaga ocalić od zapomnienia?
W najnowszym odcinku „Reklamiary” Marta Macke gości Martę Dziewulską, Kierowniczkę Biura Prasowego / Rzeczniczkę Prasową Muzeum POLIN oraz Michała Sęka, Chief Creative Officera Saatchi & Saatchi. Przyczynkiem do spotkania jest wyjątkowa realizacja, która promowała wystawę „Wokół nas morze ognia”. Przy użyciu sztucznej inteligencji odtworzono głos Stelli Fidelseid – jednej z bohaterek wystawy. Po wojnie zostawiła ona rękopis ze wspomnieniami z okresu powstania w getcie. Dzisiaj, możemy usłyszeć wstrząsającą historię czytaną jej własnym głosem wygenerowanym przy użyciu jej własnej mowy. Rekonstrukcję głosu Stelli Fidelseid Muzeum POLIN oraz Saatchi & Saatchi przeprowadziły na podstawie archiwalnych nagrań z zasobów Visual History Archive USC Shoah Foundation oraz dzięki zgodzie rodziny. Trzygodzinny wywiad z 1997 roku, przeprowadzony w języku portugalskim, posłużył jako materiał do nauczania sztucznej inteligencji Text-to-Speech. Rękopis po blisko 80 latach został przełożony na prawie 180 minut opowieści czytanych głosem Stelli.
REKLAMIARA #47 W końcu zajmiemy się sobą, człowiekiem, a maszyny będą za nas pracować?
W najnowszym odcinku videopodcastu REKLAMIARA Marta Macke rozmawia z Katarzyną Śledziewską, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, Dyrektorką Zarządzającą DELab UW, ekspertką w dziedzinie AI, nowych technologii, gospodarki cyfrowej, transformacji i inkluzywności cyfrowej, neuroróżnorodności. Katarzyna Śledziewska jest również współautorką książki “Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat”
REKLAMIARA #46 Pierwsza reklama TV wyprodukowana przez AI, jak to się stało?
Gośćmi pierwszego w 2024 roku odcinka videopodcastu REKLAMIARA są Michał Nowosielski, uznany na polskim rynku reklamowym copy writer i dyrektor kreatywny z 30letnim doświadczeniem w takich agencjach jak Publicis, Ogilvy czy Y&R oraz Marcin Łunkiewicz, zarządzający firmą Mimo.ooo, ekspert m.in w dziedzinie AI i wykorzystania nowych technologii w produkcji filmowej. W rozmowie z Martą Macke opowiadają o wyemitowanej na początku tego tygodnia nowej reklamie telewizyjnej firmy Adamed, której realizacja została powierzona sztucznej inteligencji.
REKLAMIARA #45 Co ma wspólnego wirtualne studio filmowe z przygotowaniem misji wojskowych?
W najnowszym odcinku videopodcastu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Melanią Kulczycką, założycielką i Client Service Director w VUFINDER Studios, czyli obecnie największym w Polsce studio do wirtualnej producji filmowej. Głównym tematem rozmowy jest oczywiście rozwój możliwości produkcyjnych dzięki wykorzystaniu technologii i ekranów ledowych. Jednak zanim Melania Kulczycka związała się z branżą produkcyjną po ukończeniu studiów inżynieryjnych na Politechnice Warszawskiej pracowała w Wielkiej Brytanii dla wojska brytyjskiego, gdzie zajmowała się przygotowywaniem misji wojskowych. Opowiada m.in. o tym jak wyglądają ćwiczenia wojskowe i symulacja np. ataku bombowego, aby wojskowi mogli zobaczyć i zrozumieć konsekwencje swoich działań w wirtualnej rzeczywistości, a nie już na polu bitwy.
REKLAMIARA #44 ART BRANDING co to takiego?
W najnowszym odcinku wideopodcastu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Magdaleną Kąkolewską, założycielką i prezeską Fundacji Art Transfer oraz (Un)Common Ground.
Celem fundacji jest m.in. podnoszenie świadomości i rozumienia sztuki przez odbiorców, popularyzowanie sztuki, wspieranie osób starszych w dostępie do życia społeczno-kulturalnego, podejmowanie i popularyzowanie działań zmierzających do budowy powiązań kultury i sztuki z biznesem. Magdalena Kąkolewska była również prezeską Fundacji Artystyczna Podróż Hestii przy STU Ergo Hestia i dyrektorką do spraw art brandingu tej firmy ubezpieczeniowej.
Ekspertka opowiadała Marcie Macke właśnie o roli sztuki w marketingu, HR czy employer brandingu i o fenomenie art brandingu i o wartości i możliwościach jakie niesie dla marketingu i biznesu nie tylko sam art branding, ale w ogóle zaangażowanie w sztukę i jej wykorzystanie jako środka przekazu.
REKLAMIARA #43 12 prac Asterixa czy 12 zasad współpracy przy produkcji reklamowej?
Gośćmi nowego odcinka programu Marty Macke Reklamiara są członkowie zarządu Stowarzyszenia Producentów Reklamowych Arleta Robinson Arleta Robinson, Partner & Executive Producer LUCKY LUCIANO PICTURES oraz Tomek Dławichowski, Partner & Managing Director TIMECODE FILM PRODUCTION.
REKLAMIARA #42 Czym jest TOM i czemu Target Operating Model wspomaga przedsiębiorstwo
W najnowszym odcinku programu Reklamiara, Łukasz Pacek, Menedżer ds. Target Operating Model w BNP Paribas Bank Polska objaśnia Marcie Macke i słuchaczom czym dokładnie jest TOM czyli Target Operating Model
REKLAMIARA #41 O tym, co w marketingu bezcenne
Jerzy Hołub jest odpowiedzialny w Mastercard za strategię i realizację działań marketingowych, zarządzanie projektami sponsoringowymi firmy w Polsce, takimi jak m.in. Mastercard Off Camera, a także za współpracę marketingową z partnerami biznesowymi firmy.
W „Reklamiarze” Hołub opowiedział m.in. o stworzonym przez Mastercard, we współpracy z agencją McCann, projekcie GdzieZamieszkać.com, który powstał po wybuchu wojny w Ukrainie, aby wesprzeć uchodźców w organizacji życia po wyjeździe w ojczyzny.
Reklamiara #40 O WZMOCNIENIU GŁOSU MARKETERÓW
W najnowszym odcinku videopodcastu REKLAMIARA Marta Macke rozmawia z Anną Dzierzecką, Connection and Media Planning Director na Europę Centralną w Pepsico oraz Prezeską POR czyli nowo powstałej Polskiej Organizacji Reklamodawców. W rozmowie Anna Dzierzecka zwraca uwagę, że na świecie organizacja, która reprezentuje interesy i głos marketerów istnieje od bardzo wielu lat. Jest to World Federation of Advertisers. WFA zrzesza lokalne organizacje takie jak ISBA w Wielkiej Brytanii, Association of National Advertisers (ANA) w Stanach, które właśnie reprezentują lokalnych marketerów, dołączają World Federation of Advertisers i wspólnie mogągłos reklamodawców, marketerów integrować i komunikować do całego rynku. “Polsce, mimo tego, że nasz rynek reklamowy jest już dosyć dorosły, mimo tych 30 lat w sumie aktywnej działalności i tworzenia kampanii nie doczekaliśmy się do tej pory organizacji, która reprezentowałaby jednorodny, usankcjonowany głos reklamodawców i komunikowała do rynku.
REKLAMIARA #38 Po co komu DEI, rozmowa z Katarzyną Gaweł, szefową DEI Ringier Axel Springer Polska
W najnowszym odcinku programu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Katarzyną Gaweł, Head of Diversity, Equity & Inclusion (DEI) w grupie wydawniczej Ringier Axel Springer Polska. Rozmówczyni, która od lat zajmuje się między innymi wyrównywaniem głosu kobiet i mężczyzn w mediach, odkodowuje skrót DEI i wartości jakie stoją za poszczególnymi literami, czyli D jak diversity – różnorodność, bo każdy jest inny, unikalny, E jak equity czyli równość, bo każdy członek zespołu powinien mieć równe szanse i zasoby dla osiągnięcia celów oraz I czyli inclusion, włączanie, tak aby każdy czuł się częścią zespołu.
REKLAMIARA #37 REKLAMIARA #37 Warto rozmawiać, czyli rozmowa z Pawłem Galą, CEO Wavemaker
W nowym odcinku videopodcastu Reklamiara, który poświęcony jest wyzwaniom współczesnego marketingu, komunikacji marketingowej, mediów i biznesu, autorka i gospodyni programu Marta Macke rozmawia z Pawłem Galą, CEO domu mediowego Wavemaker, należącego do grupy GROUP M.
Rozmowa nawiązuje m.in. do wyników badania przeprowadzonego przez Wavemaker i wspartego przez organizacje branżowe, które na próbie ok 600 reprezentantów branży reklamowej ocenia stan relacji w branży. Badanie dotyczy zarówno relacji na linii klient-agencja jak i tych wewnątrz firm, czy to między koleżankami i kolegami z agencji czy na poziomie szef/szefowa – pracownicy.
Gość Reklamiary odnosi się również do partnerstwa w biznesie, kreowania rzeczywistości i postaw społecznych przez reklamę oraz generation gap.
Zachęcamy do obejrzenia całego wywiadu.
Reklamiara #36 Czy sztuczna inteligencja potrafi się zgubić w akcji?
W najnowszym odcinku programu Reklamiara gościem Marty Macke jest Marcin Łunkiewicz, ekspert w dziedzinie Metaverse, VR, AR i sztucznej inteligencji. Ekspert w rozmowie wspomniał, że dla niego metaverse zaczął się w momencie, w którym ludzie zaczęli sobie cyfrowo przesyłać informacje, dlatego że metavers nie jest dla mnie platformami wirtualnej rzeczywistości, jak Roblox, czy jak The Central Land, czy jakieś inne platformy wirtualnej rzeczywistości, czy gamingowe do grania, tylko dla mnie metaverse to jest zbiór różnych technologii, różnych rzeczy, to jest zbiór i wirtualna rzeczywistość w to wchodzi, i rozszerzona rzeczywistość w to wchodzi, i sztuczna inteligencja w to wchodzi, i blockchain czy cloud, różne technologie.
Reklamiara #34 Kompetencje potrzebne w branży komunikacji marketingowej w dobie AI i GPT
W kolejnym odcinku podcastu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Agatą Kaczmarską, Chief People Officer w grupie DENTSU na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią o tym jak zmieniają się oczekiwania i kompetencje w branży komunikacji marketingowej. O wpływie AI. O różnicach kulturowych i międzypokoleniowych. Oraz o tym czy młodzi ludzie mają się gdzie edukować, aby zrobić karierę w marketingu i reklamie.
Reklamiara #33 Co to właściwie jest Metaverse i gdzie gna rozwój technologii.
Technologia staje się coraz ważniejszym elementem naszego życia, pamiętajmy jednak, że czas jest zasobem bezcennym i nieodnawialnym, nie pozwólmy się z niego okraść.
W kolejnym odcinku videopodcastu REKLAMIARA Marta Macke rozmawia z Anną Olszewską, Szefową Departamentu Komunikacji KIR o nowych technologiach, metaverse i nie tylko.
Reklamiara #32 Czy można żyć bez ciasteczek? Bartosz Malinowski, CEO Adform
W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke spotyka się z Bartoszem Malinowskim, Regional President firmy Adform na region CEE, MEA & APAC, firmy która zauważając pewne przeładowanie form reklamowych, które trafiają do osób niezainteresowanych postawiła przed sobą misję, żeby reklamy były efektywne i ciekawe i trafiały do osób właściwych. Po to, żeby z jednej strony nie męczyć użytkownika, który siedzi przed komputerem, a z drugiej strony po to, żeby nasz reklamodawca miał jak najlepszy efekt za pieniądze, które wydał za tą reklamę w internecie. Gość Reklamiary, który osobiście otwierał i rozwijał biuro Adform w Warszawie opowiada o pracy na wielu rynkach, jak mówi od Niemiec na wschód, o różnicach kulturowych, a nawet czasowych. Bartosz Malinowski podsumowuje również jak wiele wydarzyło się przez 10 lat w biznesie komunikacji marketingowej i w internecie. Wspomina o tym, że w między czasie branża uśmierciła ciasteczka, czyli te małe pliki, które umożliwiają firmom w pewien sposób identyfikować użytkownika czy jego dokonania w przeglądarkach. Ale czy faktycznie zakończyła się era cookies’ów? Tego i wiele więcej dowiecie się oglądając cały odcinek.
Reklamiara #31 Czy można ubrać się w chmurę? Nowe technologie w świecie retail.
W kolejnym odcinku programu REKLAMIARA Dominik Olejko, Regionalny Szef działu Badań i Zaangażowania Klientów w Europie Wschodniej w firmie H&M opowiada Marcie Macke m.in. o wykorzystaniu AI czyli sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości, meta i innych innowacji technologicznych w retailu, handlu detalicznym i o tym jak rozwija się marketing i sposoby dotarcia do klientów i konsumentów takich sieci jak H&M, Decathlon, IKEA itd.
Reklamiara #30 Barbara Sołtysińska – Polka, która trzęsie influence marketingiem w 100 krajach
W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Barbarą Sołtysińską, współzałożycielką i prezeską indaHash, firmy zajmującej się influencer marketingiem. Rozmówczyni Marty Macke opowiada m.in. o samym indaHash – aplikacji mobilnej i międzynarodowej platformie, łączącej marki z influencerami, która działa globalnie już na 100 rynkach.
Reklamiara #29 Jakub Barzak: Miałem pomysł, żeby produkować świeczki o zapachu książek
Gościem w najnowszym odcinku programu Reklamiara jest Jakub Barzak, Global Creative Lead w firmie Storytel, laureat wielu prestiżowych nagród w tym między innymi EFFIE oraz CMO Awards konkursu dla szefów marketingu, od szefów marketingu organizowanego przez Shortlist Consulting. – Miałem nawet taki pomysł, żeby produkować świeczki o zapachu książki i kiedy usiądziesz w fotelu, puścisz sobie Storytela i zapalisz świeczkę – przyznaje Kuba Barzak w rozmowie z Martą Macke.
Reklamiara #28 Agnieszka Radawiec – Polacy wymusili na firmach nowe postawy.
W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke gości Agnieszkę Radawiec, CMO firmy OBI. Rozmówczyni dzieli się w rozmowie perspektywą doświadczonej managerki pracującej zarówno w branży reklamowej (EURO RSCG, dzisiejszy Havas), jak i w marketingu reklamodawców takich jak UPS, Douglas a obecnie sieć OBI.
Reklamiara #27 Magda Kolenkiewicz – Dziś każdy ma „swój własny internet”
W najnowszym odcinku Reklamiary Marta Macke gości Magdę Kolenkiewicz, dyrektorkę generalną największej w Polsce i najbardziej uhonorowanej agencji mediowej, Starcom. W rozmowie Magda Kolenkiewicz opowiada o ewolucji, jaką przeszły domy mediowe stając się agencjami mediowymi, czy wręcz consultantami, doradcami i strategicznymi partnerami klientów.
Reklamiara #26 Paweł Niziński – Tak konsumując będziemy potrzebować przynajmniej 1,5 planety
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku programu Reklamiara jest Paweł Niziński, konsultant strategiczny, przedsiębiorca, wykładowca, tzw. Market Explorer w PL i CEE dla BCorp i B Lab Europe.
Reklamiara #25 Agnieszka Kosik – Była szefowa Facebooka w Polsce: Pandemia wciągnęła nas w tornado nowych możliwości
Agnieszka Kosik, była Head of Poland w Facebooku, to pierwsza gościni nowego sezonu Reklamiary. W rozmowie z Martą Macke menadżerka z 29-letnim stażem mówiła m.in. o wykorzystywaniu szans, które przynosi kryzys oraz o zagrożeniach współczesnego internetu.
Reklamiara #24 Magdalena Budziszewska – transformacja marketingu, cyberbezpieczeństwo i pomoc uchodźcom.
Magdalena Budziszewska z marketingiem związana jest od lat 90. Pracowała w takich firmach jak m.in. McDonald’s, Ericsson, Polkomtel czy Costa, odpowiadając zarówno za zarządzanie marketingiem business to business jak i business to consumer.
Rozmowa o transformacji marketingu, cyberbezpieczeństwie, CMO Summit oraz o tym jak firmy mogą pomagać uchodźcom z Ukraimy.
Reklamiara #23 Nina Kowalewska-Motlik – To dzięki niej Polki pokochały Harlequiny. Teraz reprezentuje największe światowe media.
W kolejnym odcinku podcastu „Reklamiara” Marta Macke gości Ninę Kowalewską-Motlik, która z branżą marketingową i reklamową związana jest od początku lat 90-tych. W latach 1991 – 1995 kierowała wydawnictwem Harlequin Polska, którego sukces marketingowy został opisany przez Harvard Business School. Przez kolejne 5 lat pełniła funkcję dyrektor generalnej i prezeski agencji reklamowej Young & Rubicam Poland. Od 2001 r. poświęciła się w pełni swojej firmie New Communications, która działa jako przedstawicielstwo międzynarodowych mediów takich jak Financial Times, The Economist czy CNN.
Jest przedstawicielką organizacji i konkursu Superbrands, w którym Rada Marek, w której gronie zasiada również autorka i prowadząca podcast „Reklamiara” oraz konsumenci nagradzają najlepsze firmy działające na polskim rynku. Kowalewska-Motlik jest także ekspertką w dziedzinie brandingu i marketingu narodowego. Stworzyła i prowadzi orientalną perfumerię Sense Dubai oraz własną markę luksusowych perfum pod tą samą nazwą, wytwarzanych w Dubaju.
Reklamiara #22 Paweł Tyszkiewicz – Tak powstały największe nagrody branży reklamowej, EFFIE i inne
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. W rozmowie gość opowiada o misji stowarzyszenia, o jego początkach od 1997. Wspomina, że stowarzyszenie, które początkowo założone i złożone było wyłącznie z przedstawicieli agencji sieciowych dziś zrzesza ponad 120 agencji reklamowych, eventowych, PRowych i mediowych, w tym oczywiście również lokalnych.
Reklamiara #21 Hanna Waśko – “Biedronka chciałaby takich strategów” – tak robi się PR dla organizacji pozarządowych
Gościem Marty Macke, w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Hanna Waśko, Founder & CEO Big Picture oraz jej pies Stefka. Hanna Waśko jest strateżką, od 15 lat związaną z branżą PR. Pracę nad każdym projektem zaczyna od spojrzenia na szerszy obraz sytuacji: długofalowe cele i otoczenie komunikacyjne. Dopiero na tej podstawie wytycza kierunki działania. Stąd wzięła się nazwa jej firmy: Big Picture.
Łączy perspektywę sektora biznesowego z wieloletnim doświadczeniem w sektorze publicznym i NGO – specjalizuje się w public affairs i komunikacji społecznej, doradztwie kryzysowym, a także wizerunku osób publicznych. Wierzy w społeczne zaangażowanie biznesu. Odpowiadała za strategię PR m.in. Muzeum Historii Żydów Polskich, Oxford Noble Foundation dr Leszka Czarneckiego, Art Station Foundation i Muzeum Susch Grażyny Kulczyk.Reprezentowała w Polsce takie organizacje jak International Association of Jewish Lawyers and Jurists czy International Bar Association.
Jej autorskie programy wielokrotnie wyróżniano nagrodą KTRm i Effie. Big Picture przez 3 lata z rzędu zdobywało jako agencja lokatę nr 1 w głównym konkursie branży PR, Złote Spinacze. Laureatka tytułu AdWomen Press 2021 w kategorii PR oraz nagrody Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia, w kategorii Obywatel Roku 2021.
Reklamiara #20 Michał Rutkowski – Dlaczego reklama angażuje się w akcje społeczne? “Dobrze jest zrobić coś, co pomaga”
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” jest Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający agencji K2 Create. Wcześniej związany przez wiele lat z Grupą DDB gdzie był szefem strategii w agencji DDB, zarządzał agencją interaktywną Tribal DDB. Michał Rutkowski był również deputy CEO naTemat.pl oraz dyrektorem marketingu portalu gazeta.pl.
Dzisiejsza rozmowa poświęcona jest roli branży reklamowej w kontekście działań społecznych. W kilka dni od inwazji Rosji na Ukrainę widzimy ogromne zaangażowanie społeczne w niesieniu pomocy osobom dotkniętym wojną. Mnóstwo działań podejmują również marketerzy i agencje komunikacji marketingowej.
Marta Macke rozmawia ze swoim gościem o tym co zrobić, żeby pamiętać, że ta sytuacja „to maraton nie sprint” i że nasze zaangażowanie nie może wypalić się w jeden weekend i jaka może być w tej sytuacji rola branży reklamowej.
Reklamiara #19 Wojciech Borowski – Reklama to nie wszystko. Co jest najważniejsze dla emigranta? “Życzliwość i przyzwoitość ludzka”
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Wojciech Borowski, CEO McCann Poland, wcześniej CEO Euro RSCG Poland. Borowski z branżą reklamową związany od połowy lat 90tych, kiedy w agencji Grey zaczynał od funkcji „asystenta asystenta”. W tym roku jest nominowany do tegorocznej nagrody AdMan/Woman magazynu Press, a zarządzana przez niego agencja została agencją roku 2021 w prestiżowym konkursie EFFIE Awards.
Dlaczego tytuł tego odcinka Reklamiary to “Reklama to nie wszystko”? Oczywiście dlatego w ostatnich dniach najważniejszym tematem jest wojna w Ukrainie i to w jaki sposób każdy z nas, także branża reklamowa może zaangażować się w pomoc, a Wojciech Borowski jako emigrant, jak mało kto może utożsamiać się z przyjeżdżającymi do Polski Ukraińcami.
Reklamiara #18 Tomasz Pawlikowski – Działał w reklamie zanim jeszcze istniała w Polsce.
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku podcastu Reklamiara jest Tomasz Pawlikowski związany z branżą reklamową jeszcze w latach 80tych. Pawlikowski był przez ponad 30 lat związany z Publicis Groupe, gdzie rozpoczął pracę w 1990 roku. Przez ponad 9 lat zajmował stanowisko executive chairman w agencji Publicis Poland. Od jesieni 1999 roku do połowy 2018 roku pełnił funkcję CEO Publicis na region Europy Centralnej i Wschodniej. Równolegle w latach 2015-2018 był CEO agencji reklamowej Leo Burnett na Europę Centralną oraz prezesem i CEO Publicis Communication. W połowie 2018 roku objął stanowisko co-CEO Publicis Groupe w Polsce. Obecnie Pawlikowski wspiera m.in. agencję FCB&theMilkman.
Reklamiara #17 Anna Lubowska – “Female? No way!” Tak postrzegano kobiety w branży reklamowej lat 90
W kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” Marta Macke gości Annę Lubowską, która związana jest z w branżą reklamową od 1991 r., a z rynkiem mediów od ponad 30 lat. Do września 2018 zarządzała strukturami GroupM – największej grupy mediowej w Polsce. Poprzednio, w MEC, jako zarządzająca przez wiele lat odpowiadała za rynki regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw. Jest jurorką wielu konkursów branżowych w Polsce i Europie, doradczynią i mentorką. Swoją karierę zaczynała jako dziennikarka, w tygodniku “Przyjaciółka” oraz w Telewizji Polskiej, gdzie współprowadziła program “Studio Dwa”. Przez pewien czas prowadziła również pierwszą w Warszawie restaurację chińską, zanim ta kuchnia zrobiła się w Polsce popularna.
Reklamiara #16 Rafał Baran – sukces uwalniał Cię od reżimu
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku programu Raklamiara jest Rafał Baran, CEO agencji Bridge2Fun, wieloletni prezes sieciowej agencji Grey, związany również z branżą rozrywkową, był prezesem 4fun Media, pracował również m.in. w Sony Music Entertainment.
Reklamiara #15 Marek Bimer – Pamiętacie hasło “No to Frugo”? Poznajcie jednego z autorów kultowej kampanii
Gościem kolejnego odcinka podcastu “Reklamiara” Marty Macke jest Marek Bimer, współzałożyciel i dyrektor kreatywny agencji Bimers, ale również wszechstronny artysta – pracuje jako rzeźbiarz, rysownik i projektant. W Polsce swoją pracę w reklamie zaczynał w 1992 roku. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma czołowymi markami, m.in. współtworzył kultowe kampanie m.in. dla Warty, Frugo, Okocimia, a od 22 lat pracuje z marką Red Bull.
Reklamiara #14 Maciej Marasek – Pracę w reklamie lat 90. zdobywano na… imprezach. “Ktoś kogoś znał, ktoś mówił po angielsku”
Gościem Marty Macke w kolejnym odcinku programu “Reklamiara” jest Maciej Marasek, CEO, partner i dyrektor kreacji w 2012 Agency. Laureat nagrody Ad Man/Woman roku w 2019. W swojej karierze wymyślił m.in kampanie „Zmieniamy świat na Plus”, „Dżem dobry”, „Teraz mi to Lotto” czy kultowe w ostatnich latach „Chce się Ż”. Był Dyrektorem Kreatywnym w agencji Ogilvy&Mather, Współzałożycielem i Dyrektorem Kreatywnym Red8 Communication Group. Swoją przygodę z reklamą zaczął w 1995 roku w agencji McCann Erickson, a do branży jak sam mówi trafił przez imprezy.
Reklamiara #13 Anna Koszur – o strategii w reklamie, “Polak nie chce mieć mniej od swojego sąsiada”
Gościem 13go odcinka programu Reklamiara jest Anna Koszur, CEO Freundschaft (dawniej Grupa S/F). Wcześniej Anna Koszur zarządzała agencją Scholz&Friends Warszawa (Grupa S/F). Karierę w branży reklamowej zaczynała w 1993 r. w Corporate Profiles (obecnie DDB Group).
Była członkinią zarządu agencji DDB Warszawa i agencji brand design BNA.
Tworzyła i zarządzała Corporate Profiles Consulting, firmą doradztwa strategicznego. Następnie prowadziła dział Brand Consultingu w BNA. Jest wykładowczynią w Szkole Strategii Marki SAR, była jedną z tzw. Wizards czyli wykładowców DDB University. Jest jurorką EFFIE i KTR.
Reklamiara #12 Iwona Dynowska – Tak kupowano reklamy na początku lat 90. “Klienci przychodzili z siatkami wypchanymi pieniędzmi”
W kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” gościem Marty Macke jest Iwona Dynowska, która w latach 1991-94 była szefową biura reklamy Radio Zet. Dynowska współzarządzała również pierwszym w Warszawie prywatnym kinem (Capitol) i była współzałożycielką i partnerką w Syrena Entertainment Group.
Po odejściu z Radia Zet przez lata związana z branżą reklamową jako Szefowa New Business w OMD, CEO MPG Poland (Havas Media), Project Director w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR.
Reklamiara #11 Jacek Kulczycki – Na zmywaku w Londynie pierwszy raz ujrzał reklamę. “Nie wiedziałem nawet, jak ją nazwać”
Gościem kolejnego odcinka programu “Reklamiara”, w którym Marta Macke rozmawia z twórcami polskiej reklamy, jest Jacek Kulczycki, jeden z liderów rodzimej branży produkcyjnej. Jacek Kulczycki jest prezesem domów produkcyjnych i postprodukcyjnych OTO Film, ORKA, Cafe Ole Sound Studio, Mniam Studio, Expresso, Flower Power, OTO DOM i Synchro Lab. W 2020 został uznawany za AdMan’a roku w konkursie Ad Man/Woman magazynu PRESS w kategorii Domy Produkcyjne. Swoją karierę w produkcji reklamowej zaczynał w 1990 roku w firmie Odeon.
Reklamiara #10 Jakub Kamiński – Dziękuję szefowi za to, że mnie wyrzucił
W dziesiątym już odcinku programu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Jakubem Kamińskim. Współzałożyciel i współwłaściciel agencji reklamowej BRAIN otrzymał w tym roku prestiżową nagrodę KTR Hall of Fame. Z chęcią opowiada też o swoim starcie w reklamie i dziękuje swojemu byłemu szefowi za to… że ten go wyrzucił.
Brain agencja Kuby i Asiyi Malinowskiej jest laureatem wielu nagród branżowych i jest jedną z najbardziej efektywnych agencji wg rankingu 20-lecia EFFIE Awards. Nic dziwnego, bo firma z sukcesem przez wiele lat wspiera strategicznie i kreatywnie swoich klientów.
Reklamiara #9 Elżbieta Gorajewska – Pytałyśmy konkurencji, jak się to robi
W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke gości Elżbietę Gorajewską, niekwestionowaną liderkę rynku badań. Elżbieta Gorajewska obecnie pełni funkcję doradcy zarządu firmy badawczej Nielsem, którą zarządzała przez 25 lat. Wcześniej przez 12 lat była związana z GFK, a swoją pracę w badaniach zaczynała w CBOSie, a nawet jeszcze na UW, kiedy jako studentka robiła chałtury jako ankieterka.
Reklamiara #8 Dorota Haller – To były czasy tworzenia wszystkiego na nowo.
W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Dorotą Haller, która zarządzając marketingiem firmy technologicznej Huawei nie rozstaje się z telefonem komórkowym, ale zaczynała na początku lat 90. w agencji reklamowej Saatchi&Saatchi i pierwsze contact raporty pisała na maszynie do pisania.
Reklamiara #7 David Williams – Przez inflację płacili pensje w dolarach
The guest of Marta Macke in the 7th episode of Reklamiara is David Williams, from 1991 – 1997 CEO of Saatchi & Saatchi in Poland. David Williams, who was then the International Account Director in the London office of Saatchi & Saatchi, came to Poland in the winter of 1991 for 3 months. These three months in Saatchi were a bit long 🙂 Williams has been managing the Polish branch of the agency until 1997 & still lives in Warsaw.
Reklamiara #6 Jacek Stalewski – Co wymyśliłeś to było Twoje
W kolejnym odcinku Reklamiary gościem Marty Macke jest Jacek Stalewski, współwłaściciel i współzałożyciel oraz Prezes agencji Grandes Kochonos, która od kilkunastu lat odpowiedzialna jest za komunikację sieci telekomunikacyjnej Play oraz Wiceprezes LoveBrand Releation.
Gość Reklamiary zaczynał swoją karierę w branży komunikacji marketingowej na początku lat 90tych pracując w takich agencjach jak GGK, LoweLintasGGK, NoSBBDO, BBDO, Lowe.
Reklamiara #5 Anna Gogacz – Robi największe imprezy w Polsce. A zaczynała… strojąc fortepiany
W kolejnym odcinku programu Reklamiara Marta Macke rozmawia z Anną Gogacz, założycielką i CEO agencji eventowej Allegro Brand Experience, z wykształcenia pianistki, która swoją karierę zawodową zaczynała od strojenia fortepianów, grania na fortepianie w hotelu Marriott, prowadzenia pierwszej w Polsce prywatnej szkoły muzycznej i przypadkowego otwarcia agencji koncertowej… która przerodziła się w agencję eventową. Dziś, 30 lat później, Anna Gogacz prowadzi jedną z wiodących agencji brand experience w Polsce.
Reklamiara #4 Krzysztof Borys Kruszewski – “Solidarnościowy duchem” ośrodek badawczy.
W kolejnym odcinku “Reklamiary” gościem Marty Macke jest Krzysztof Borys Kruszewski, założyciel i przez ponad 30 lat prezes agencji badań rynku SMG/KRC (Millward Brown, obecnie Kantar) oraz Master Instructor w Self Protection Shooting Academy. W rozmowie Krzysztof Kruszewski cofa się do początków pierwszej w Polsce niezależnej firmy badawczej oraz rozwoju badań marketingowych i konsumenckich. Zapraszamy do obejrzenia całego podcastu!
Reklamiara #3 Zofia Sanejko – “Można było zrobić amerykańską karierę”
W swojej karierze Zofia Sanejko, do 2020 Chief Commercial Officer Grupy IPG Mediabrands Polska, z którą związana była od 1993, negocjowała kontrakty reklamowe w imieniu największych marek: L’Oreal, Coca-Cola, GM, Polkomtel, Allegro czy PKO BP. Swoją karierę zaczęła na samym początku lat 90., kiedy polski rynek reklamy dopiero się kształtował – a w najnowszym odcinku podcastu “Reklamiara” wspomina te magiczne czasy.
Reklamiara #2 Jakub Bierzyński o początkach (w) branży
W kolejnym odcinku podcastu “Reklamiara” Marta Macke rozmawia z Jakubem Bierzyńskim – założycielem i prezesem zarządu domu mediowego OMD oraz jednym z założycieli SMG/KRC (dzisiaj Kantar Millward Brown), największej w Polsce agencji badań rynkowych.
Reklamiara #1 Paweł Kastory
Startujemy z nowym video podcastem “Reklamiara”. W każdy czwartek będziecie mogli posłuchać rozmów z twórcami polskiej branży reklamowej, którzy opowiedzą nam o tym, jak narodzinach polskiej reklamy W pierwszym odcinku Marta Macke rozmawia z Pawłem Kastorym, prezesem, współzałożycielem i współwłaścicielem grupy DDB Warszawa.