RAPORT: PANDEMIA 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Einstein powiedział: życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz jechać naprzód.
Ostatnie 2 tygodnie zmusiły nas do jazdy „bez trzymanki”. Kolejne również będą pełne wyzwań.
Jeszcze miesiąc temu niemal nikt nie spodziewał się, że na taką skalę zmienimy swój sposób życia i tryb pracy. Dzisiaj trudno przewidzieć jak za kolejny miesiąc będzie wyglądał świat.
Shortlist Consulting we współpracy z magazynem brief.pl oraz analitykami DELab przy Uniwersytecie Warszawskim przeprowadziło i przeanalizowało prawie 150 ankiet i wywiady pogłębione z wyższą kadrą managerską polskiego rynku marketingowego dotyczących wpływu pandemii na branżę marketingową.
Badanie prowadziliśmy we współpracy z DELab UW i Brief.pl w okresie 19-23 marca, czyli na samym początku wprowadzenia systemu pracy zdalnej w większości firm. Kolejną falę badania przeprowadzimy za 2-3 tygodnie, dzięki temu będziemy mogli porównać sytuację na kolejnych etapach epidemii.

Poniżej przekazuję Państwu krótkie podsumowanie i główne wnioski. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania w https://public.tableau.com/profile/satia.ro.ynek?fbclid=IwAR2xBnronvmLTpifm8w7vuZ3yPa_bkJaDpS0XeskzFEnZqbaSgSoIG9siFI#!/vizhome/shared/Y7SW9D8W5

SPODZIEWANY WPŁYW PANDEMII NA SPRZEDAŻ:
– Z badania wynika, że 28% firm już odnotowało spadki sprzedaży, a 33% uważa że spadek sprzedaży w całym roku 2020 przekroczy 30% wobec planów z początku roku.
– Agencje komunikacji marketingowej odnotowują większe i oczekują większych spadków sprzedaży, niż reklamodawcy – blisko 43% agencji spodziewa się spadków sprzedaży w 2020 o ponad 30%.
– Tylko 7% agencji spodziewa się utrzymania sprzedaży na niezmienionym poziomie lub wzrostów
– 39% ankietowanych uważa, że obecna sytuacja stwarza szanse dla branży marketingowej

OCZEKIWANE WYJŚCIE Z KRYZYSU:
– Ok. 30% respondentów uważa, że za rok sytuacja wróci do normy, a 26% że zasady gry zmieniły się na zawsze

PRACA ZDALNA:
– Ponieważ rynek z dnia na dzień przestawił się na pracę zdalną zadaliśmy pytania o jej wpływ na funkcjonowanie branży.
– Aż 72% respondentów uważa, że tez system pracy jest do utrzymania w dłuższej perspektywie.

BUDŻETY MARKETINGOWE:
– 37% ankietowanych oczekuje zmniejszenia budżetów marketingowych o 30% lub więcej
– Agencje w największym stopniu spodziewają się spadków budżetów
– Im mniejsza firma tym bardziej spodziewa się cięć w budżetach marketingowych
– Większość respondentów spodziewa się spadku liczby realizowanych projektów marketingowych
– Ponad połowa ankietowanych oczekuje wstrzymania lub przełożenia terminów przetargów na usługi marketingowe.

PRZETARGI MARKETINGOWE:
– Shortlist Consulting specjalizuje się w doradztwie przetargowym wspierając zarówno reklamodawców w organizacji i koordynacji przetargów oraz wdrożeniu współpracy z agencją, jak i z agencjami, które wspieramy we wdrażaniu idealnego procesu przetargowego i strategii business development.
– Z badania wynika, że 84% respondentów jest gotowa organizować lub uczestniczyć w zdalnych przetargach na wybór agencji komunikacji marketingowej.
– 100% agencji komunikacji marketingowej deklaruje chęć udziału w przetargach organizowanych zdalnie, 82% respondentów z działów marketingu i 73% procurementu,
– Około 50% badanych ma już doświadczenia w pracy przy przetargach marketingowych prowadzonych zdalnie, przynajmniej na niektórych etapach.

Zapraszamy do zapoznania się również z artykułem i publikacją wybranych opinii ekspertów na https://brief.pl/jak-pandemia-covid-19-wplynie-na-branze-marketingowa-raport-shortlist-consulting-brief/

 

Najnowsze wpisy

Marketing w #newnormal – Brand Survival Kit

2 czerwca 2020

Za nami bardzo ciekawa debata z serii Brand Survival Kit, która dotyczyła marketingu w #newnormal,
W spotkaniu wzięło udział ponad 120 osób! Najważniejsza jednak była merytoryczna dyskusja, która wywiązała się między reprezentantami marketingu i biznesu – w dyskusji prowadzonej przez Marta Macke, Shortlist Consulting i Sławomira Stepniewskiego , CEO Dentsu Aegis Network Polska i CEE , wzięli udział:
prof. Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Szczechura Rainbow Tours, Karolina Mitraszewska, PhD, Nest Bank, Darek Maciołek , BNP Paribas, Marcin Gruszka, Booksy oraz Pawel Nizinski , Goodbrand/BETTER.
Obejrzyjcie podsumowanie!
https://www.facebook.com/ShortlistConsulting/videos/288677378987226/

Tarcza antykryzysowa 1 – rozmowa z Adwokat Joanną Piątkowską

14 maja 2020

Zachęcamy do wysłuchania rozmowy z Adwokat Joanną Piątkowską dot. tarczy antykryzysowej 1 przewidzianej przez ustawodawcę w odpowiedzi na pandemię covid 19.

Wszystkich, którzy chcieliby dowiedzieć się jakie wsparcie finansowe przedsiębiorcy mogą uzyskać dzięki tarczy antykryzysowej, zapraszamy na rozmowę Marta Macke-Ejchart z Adwokat Joanna Piątkowska

Opublikowany przez Shortlist Consulting Czwartek, 30 kwietnia 2020