RAPORT: PANDEMIA 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Einstein powiedział: życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz jechać naprzód.
Ostatnie 2 tygodnie zmusiły nas do jazdy „bez trzymanki”. Kolejne również będą pełne wyzwań.
Jeszcze miesiąc temu niemal nikt nie spodziewał się, że na taką skalę zmienimy swój sposób życia i tryb pracy. Dzisiaj trudno przewidzieć jak za kolejny miesiąc będzie wyglądał świat.
Shortlist Consulting we współpracy z magazynem brief.pl oraz analitykami DELab przy Uniwersytecie Warszawskim przeprowadziło i przeanalizowało prawie 150 ankiet i wywiady pogłębione z wyższą kadrą managerską polskiego rynku marketingowego dotyczących wpływu pandemii na branżę marketingową.
Badanie prowadziliśmy we współpracy z DELab UW i Brief.pl w okresie 19-23 marca, czyli na samym początku wprowadzenia systemu pracy zdalnej w większości firm. Kolejną falę badania przeprowadzimy za 2-3 tygodnie, dzięki temu będziemy mogli porównać sytuację na kolejnych etapach epidemii.

Poniżej przekazuję Państwu krótkie podsumowanie i główne wnioski. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania w https://public.tableau.com/profile/satia.ro.ynek?fbclid=IwAR2xBnronvmLTpifm8w7vuZ3yPa_bkJaDpS0XeskzFEnZqbaSgSoIG9siFI#!/vizhome/shared/Y7SW9D8W5

SPODZIEWANY WPŁYW PANDEMII NA SPRZEDAŻ:
– Z badania wynika, że 28% firm już odnotowało spadki sprzedaży, a 33% uważa że spadek sprzedaży w całym roku 2020 przekroczy 30% wobec planów z początku roku.
– Agencje komunikacji marketingowej odnotowują większe i oczekują większych spadków sprzedaży, niż reklamodawcy – blisko 43% agencji spodziewa się spadków sprzedaży w 2020 o ponad 30%.
– Tylko 7% agencji spodziewa się utrzymania sprzedaży na niezmienionym poziomie lub wzrostów
– 39% ankietowanych uważa, że obecna sytuacja stwarza szanse dla branży marketingowej

OCZEKIWANE WYJŚCIE Z KRYZYSU:
– Ok. 30% respondentów uważa, że za rok sytuacja wróci do normy, a 26% że zasady gry zmieniły się na zawsze

PRACA ZDALNA:
– Ponieważ rynek z dnia na dzień przestawił się na pracę zdalną zadaliśmy pytania o jej wpływ na funkcjonowanie branży.
– Aż 72% respondentów uważa, że tez system pracy jest do utrzymania w dłuższej perspektywie.

BUDŻETY MARKETINGOWE:
– 37% ankietowanych oczekuje zmniejszenia budżetów marketingowych o 30% lub więcej
– Agencje w największym stopniu spodziewają się spadków budżetów
– Im mniejsza firma tym bardziej spodziewa się cięć w budżetach marketingowych
– Większość respondentów spodziewa się spadku liczby realizowanych projektów marketingowych
– Ponad połowa ankietowanych oczekuje wstrzymania lub przełożenia terminów przetargów na usługi marketingowe.

PRZETARGI MARKETINGOWE:
– Shortlist Consulting specjalizuje się w doradztwie przetargowym wspierając zarówno reklamodawców w organizacji i koordynacji przetargów oraz wdrożeniu współpracy z agencją, jak i z agencjami, które wspieramy we wdrażaniu idealnego procesu przetargowego i strategii business development.
– Z badania wynika, że 84% respondentów jest gotowa organizować lub uczestniczyć w zdalnych przetargach na wybór agencji komunikacji marketingowej.
– 100% agencji komunikacji marketingowej deklaruje chęć udziału w przetargach organizowanych zdalnie, 82% respondentów z działów marketingu i 73% procurementu,
– Około 50% badanych ma już doświadczenia w pracy przy przetargach marketingowych prowadzonych zdalnie, przynajmniej na niektórych etapach.

Zapraszamy do zapoznania się również z artykułem i publikacją wybranych opinii ekspertów na https://brief.pl/jak-pandemia-covid-19-wplynie-na-branze-marketingowa-raport-shortlist-consulting-brief/

 

Najnowsze wpisy

Be normal in #newnormal

4 grudnia 2020

KONTEKST:

Mija dziewięć miesięcy przymusowej pracy zdalnej wywołanej pandemią Covid-19. Jesteśmy w trakcie kolejnego lock-downu i nie wiemy co się jeszcze wydarzy. Zarówno branża jak i pracownicy dotkliwie odczuwają konsekwencje pandemii. Na początku pierwszej fali pandemii firma doradcza Shortlist Consulting, wspólnie z DeLab UW i Brief przeprowadziła 3 edycje badania dotyczącego wpływu pandemii na branżę marketingową.

Pierwsza fala była zaskoczeniem i silnym uderzeniem w branżę, ale z nadejściem wiosny i okresu wakacyjnego poczuliśmy więcej optymizmu. Niemniej już wtedy Shortlist Consulting przygotowało serię działań mających na celu wsparcie pracowników branży marketingowej w tym trudnym okresie, m.in.: spotkania eksperckie dla CMO, w tym z psychologiem biznesu Wojciechem Eichelbergerem czy też cykl spotkań przy jodze z trenerką Katarzyną Grupińską oraz cykl rozmów nt. książek z Anną Dziewit-Meller z bukbuk.pl

Jesień, zbliżająca się zima, krótkie dni i chłód nie sprzyjają dobremu samopoczuciu. Brak przewidywalności oraz spodziewane długofalowe przejście na system pracy zdalnej lub hybrydowej, home schooling, ect. wpływają niekorzystnie na stan emocjonalny pracowników, a co za tym idzie na ich motywację i efektywność.
Jako firma doradcza specjalizująca się we wsparciu branży komunikacji marketingowej w budowaniu i wdrażaniu strategii business development, doradztwie przetargowym czyli pomagająca klientom i agencjom poznać się, nawiązać współpracę i osiągnąć sukces w codziennej pracy, wiemy jak ważne jest zachowanie równowagi, koncentracji i motywacji.

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Shortlist Consulting, we współpracy z ekspertami z zakresu psychologii biznesu i well-being, stworzyło program wsparcia w dbaniu o równowagę, w radzeniu sobie ze stresem i zarządzaniu skutkami #newnormal dla pracowników branży marketingowej BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

PROGRAM: BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

Na program składa się seria cyklicznych spotkań on-line
Spotkania odbywają raz w tygodniu, trwają 60 minut
Spotkania podzielone są na bloki:
Wykład ekspercki psychologa biznesu adresowany do zidentyfikowanych wyzwań
Zajęcia ruchowe wspomagające redukcję stresu (joga, oddychanie, medytacja)
Podsumowanie i zadania do domu: ćwiczenia ruchowe, techniki redukcji stresu rekomendacje „kulturalne” (lektury, filmy, programy)
Bonus: dodatkowe sobotnie zajęcia jogi w dwóch streamach; dla dorosłych i dla rodzin z dziećmi oraz możliwość indywidualnych spotkań coachingowych.
UWAGA!
Szczegółowy program (tematyka poszczególnych sesji) odpowiada na wyzwania z jakimi mierzy się organizacja w #newnormal i powstaje w toku rozmów Klient-Shortlist Consulting, m.in.:

Rozmów z kadrą zarządzającą
Rozmów z HR
Rozmów/ ankiet wśród pracowników
KORZYŚCI DLA PRACOWNIKÓW:

Zrozumienie mechanizmów związanych z #newnormal i ich wpływu na nasze samopoczucie
Poznanie technik radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z #newnormal
Kontrola emocji, zwiększenie koncentracji zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym
Większa motywacja do podejmowania wyzwań
Integracja – robimy coś razem
KORZYŚCI DLA PRACODAWCY:

Zmotywowani i skoncentrowani pracownicy
Integracja zespołu
Wsparcie zespołu – lojalizacja pracowników
Większa kontrola nad procesami wewnątrz firmy
BONUS:

Dodatkowo w pakiecie:

sobotnie zajęcia jogi dla dorosłych 60 min
sobotnie zajęcia jogi dla rodzin z dziećmi 60 min

Możliwość sesji coachingowych/mentoringowych one2one. Szczegóły do indywidualnych uzgodnień.