RAPORT: PANDEMIA 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Einstein powiedział: życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz jechać naprzód.
Ostatnie 2 tygodnie zmusiły nas do jazdy „bez trzymanki”. Kolejne również będą pełne wyzwań.
Jeszcze miesiąc temu niemal nikt nie spodziewał się, że na taką skalę zmienimy swój sposób życia i tryb pracy. Dzisiaj trudno przewidzieć jak za kolejny miesiąc będzie wyglądał świat.
Shortlist Consulting we współpracy z magazynem brief.pl oraz analitykami DELab przy Uniwersytecie Warszawskim przeprowadziło i przeanalizowało prawie 150 ankiet i wywiady pogłębione z wyższą kadrą managerską polskiego rynku marketingowego dotyczących wpływu pandemii na branżę marketingową.
Badanie prowadziliśmy we współpracy z DELab UW i Brief.pl w okresie 19-23 marca, czyli na samym początku wprowadzenia systemu pracy zdalnej w większości firm. Kolejną falę badania przeprowadzimy za 2-3 tygodnie, dzięki temu będziemy mogli porównać sytuację na kolejnych etapach epidemii.

Poniżej przekazuję Państwu krótkie podsumowanie i główne wnioski. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania w https://public.tableau.com/profile/satia.ro.ynek?fbclid=IwAR2xBnronvmLTpifm8w7vuZ3yPa_bkJaDpS0XeskzFEnZqbaSgSoIG9siFI#!/vizhome/shared/Y7SW9D8W5

SPODZIEWANY WPŁYW PANDEMII NA SPRZEDAŻ:
– Z badania wynika, że 28% firm już odnotowało spadki sprzedaży, a 33% uważa że spadek sprzedaży w całym roku 2020 przekroczy 30% wobec planów z początku roku.
– Agencje komunikacji marketingowej odnotowują większe i oczekują większych spadków sprzedaży, niż reklamodawcy – blisko 43% agencji spodziewa się spadków sprzedaży w 2020 o ponad 30%.
– Tylko 7% agencji spodziewa się utrzymania sprzedaży na niezmienionym poziomie lub wzrostów
– 39% ankietowanych uważa, że obecna sytuacja stwarza szanse dla branży marketingowej

OCZEKIWANE WYJŚCIE Z KRYZYSU:
– Ok. 30% respondentów uważa, że za rok sytuacja wróci do normy, a 26% że zasady gry zmieniły się na zawsze

PRACA ZDALNA:
– Ponieważ rynek z dnia na dzień przestawił się na pracę zdalną zadaliśmy pytania o jej wpływ na funkcjonowanie branży.
– Aż 72% respondentów uważa, że tez system pracy jest do utrzymania w dłuższej perspektywie.

BUDŻETY MARKETINGOWE:
– 37% ankietowanych oczekuje zmniejszenia budżetów marketingowych o 30% lub więcej
– Agencje w największym stopniu spodziewają się spadków budżetów
– Im mniejsza firma tym bardziej spodziewa się cięć w budżetach marketingowych
– Większość respondentów spodziewa się spadku liczby realizowanych projektów marketingowych
– Ponad połowa ankietowanych oczekuje wstrzymania lub przełożenia terminów przetargów na usługi marketingowe.

PRZETARGI MARKETINGOWE:
– Shortlist Consulting specjalizuje się w doradztwie przetargowym wspierając zarówno reklamodawców w organizacji i koordynacji przetargów oraz wdrożeniu współpracy z agencją, jak i z agencjami, które wspieramy we wdrażaniu idealnego procesu przetargowego i strategii business development.
– Z badania wynika, że 84% respondentów jest gotowa organizować lub uczestniczyć w zdalnych przetargach na wybór agencji komunikacji marketingowej.
– 100% agencji komunikacji marketingowej deklaruje chęć udziału w przetargach organizowanych zdalnie, 82% respondentów z działów marketingu i 73% procurementu,
– Około 50% badanych ma już doświadczenia w pracy przy przetargach marketingowych prowadzonych zdalnie, przynajmniej na niektórych etapach.

Zapraszamy do zapoznania się również z artykułem i publikacją wybranych opinii ekspertów na https://brief.pl/jak-pandemia-covid-19-wplynie-na-branze-marketingowa-raport-shortlist-consulting-brief/

 

Najnowsze wpisy

SHORTLIST RELACJE – CMO talks: rozmowa z Dorotą Haller, CMO Huawei CBG

26 stycznia 2021

Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmowy Marty Macke, Managing Partner Shortlist Consulting z Dorotą Haller, CMO w Huawei CBG o tym jaki był rok 2020, jak polska branża marketingowa radzi sobie w nowej rzeczywistości w porównaniu z innymi rynkami oraz o CMO Summit i o tym dlaczego warto uczestniczyć w tym wydarzeniu.