Uczestniczyłam w warsztatach organizowanych przez PSML i SKM SAR, których celem była wymiana doświadczeń przetargowych przedstawicieli procurementu i przedstawicieli agencji komunikacji marketingowej. Każda ze stron przedstawiła wiele ciekawych opinii związanych z bolączkami we współpracy z “drugą stroną stołu”. Organizatorzy poprosili mnie abym spróbowała, słuchając uczestników, znaleźć bolączki wspólne dla obu środowisk. Oto główne problemu wspólne, acz widziane pod różnymi kątami oraz moje wnioski/rekomendacje jak sobie z nimi radzić.

PROBLEM: NIEWIEDZA / NIEZNAJOMOŚĆ/ POTRZEBA EDUKACJI

– Agencje nie znają i nie rozumieją procesu jaki zachodzi po stronie klienta podczas pracy nad przetargiem i wydaje im się często, że klient milczy, a nic się tam u niego nie dzieje – w tych agencjach i domach mediowych, w których Shortlist organizowało szkolenia nastawienie zmieniło się już dzięki poznaniu “od kuchni” procesu klienta (przyp Shortlist)

– Klienci nie znają i nie rozumieją procesu jaki zachodzi po stronie agencji/domu mediowego, nie zdają sobie sprawy z ogromu pracy, poziomu zaangażowania zasobów oraz kosztów związanych z udziałem w przetargu

WNIOSEK: KONIECZNOŚĆ WZAJEMNEJ EDUKACJI I POZNANIA PROCESU “W OBIE STRONY”

PROBLEM: BRAK KOMUNIKACJI

– Agencje nie mają nawyku komunikowania się z działami zakupów, boją się skontaktować, mają przekonanie, że zakupy nie będą chciały z nimi rozmawiać, że to nie lojalne wobec ich klienta – marketingu w tych agencjach i domach mediowych, w których Shortlist organizowało szkolenia nastawienie zmieniło się gdyż agencje zrozumiały, że po stronie procurementu coraz częściej siedzi przyjazny im człowiek, którego celem jest zoptymalizowanie procesu a nie utrudnienie życia (przyp. Shortlist)

– Klienci często ograniczają agencjom dostęp do siebie uważając, że te same znajdą potrzebne informacje do wykonania zadania lub, że agencje czas na de-briefach wykorzystują na oczernianiu konkurencji lub, że każda agencja startująca w przetargu na prawo do jednakowych informacji dlatego twardo trzymają się zasady: brief pisemny, wspólny de-brief, jawne dla wszystkich Q&A

WNIOSEK: KONIECZNOŚĆ ZROZUMIENIA SPECYFIKI PRACY AGENCJI KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ PRZEZ KLIENTA ORAZ KONIECZNOŚĆ OTWARCIA SIĘ REPREZENTANTÓW AGENCJI NA MERYTORYCZNY KONTAKT Z KLIENTEM/PROCUREMENTEM

PROBLEM: ZABEZPIECZENIE WARUNKÓW FINASOWYCH NA PRZYSZŁOŚĆ

– Agencje, często z przyzwyczajenia, czasem w nadziei wygranej, obiecują klientowi warunki z założeniem “jakoś to potem będzie” a po pewnym czasie są zmuszone do próby renegocjacji kontraktu bo projekt/klient okazuje się nie rentowny

– Klienci nie chcą sytuacji, w których agencja wraca do nich po kilku miesiącach aby renegocjować umowę twierdząc, że nie doszacowała kosztów

WNIOSEK: KONIECZOŚĆ OKREŚLENIA BARDZO PRECYZYJNE SCOPE OF WORK NA POZIOMIE PRZETARGU TAK ABY PROPONOWANE PRZEZ AGENCJĘ WYNAGRODZENIE MIAŁO SZANSE BYĆ REALNE – TEJ KWESTII POWINNA DOPILNOWAĆ ZARÓWNO AGENCJA JAK I KLIENT – W RAZ Z POJAWIENIEM SIĘ PROCUREMENTU ZNIKA KONCEPCJA “JAKOŚ TO POTEM BĘDZIE”

PROBLEM: TRANSPARENTNOŚĆ PROCESU

– Agencje często nie rozumieją skąd pomysł na przetarg, jak będą oceniane, jaki mają zakres pracy czy z kim konkurują, a są to dla nich kluczowe informacje pozwalające podjąć decyzję o udziale w postępowaniu przetargowym oraz rzetelnie się do niego przygotować

– Klienci nie zawsze rozumieją jak agencja planuje dla nich/z nimi pracować, po co potrzebuje informacji o budżecie, o konkurujących agencjach czy o kryteriach oceny agencji w przetargu

WNIOSEK: KONIECZNOŚĆ WZAJEMNEJ EDUKACJI I POZNANIA PROCESU PO OBU STRONACH ORAZ KOMUNIKACJI I “GRANIA W OTWARTE KARTY”

Zatem główną rekomendacją zarówno dla agencji/domów mediowych jak i dla klientów jest ciągle edukowanie się, poznawanie procesów zachodzących u swoich parterów biznesowych oraz otwarcie się na wzajemną komunikację. Oczywiście w tym procesie nie wolno zapominać o marketingu, trzecim, kluczowym graczu przetargowego trójkąta.
O tym jak przetrwać w przetargowym trójkącie z dyrektorami marketingu, dyrektorami procurementu oraz prezesami i dyrektorami zarządzającymi agencji komunikacji marketingowej i domów mediowych rozmawiamy podczas konferencji oraz spotkań eksperckich organizowanych przez Shortlist Consulting i Monikę Bis, ekspertkę zakupów in-direct.

Najnowsze wpisy

Be normal in #newnormal

4 grudnia 2020

KONTEKST:

Mija dziewięć miesięcy przymusowej pracy zdalnej wywołanej pandemią Covid-19. Jesteśmy w trakcie kolejnego lock-downu i nie wiemy co się jeszcze wydarzy. Zarówno branża jak i pracownicy dotkliwie odczuwają konsekwencje pandemii. Na początku pierwszej fali pandemii firma doradcza Shortlist Consulting, wspólnie z DeLab UW i Brief przeprowadziła 3 edycje badania dotyczącego wpływu pandemii na branżę marketingową.

Pierwsza fala była zaskoczeniem i silnym uderzeniem w branżę, ale z nadejściem wiosny i okresu wakacyjnego poczuliśmy więcej optymizmu. Niemniej już wtedy Shortlist Consulting przygotowało serię działań mających na celu wsparcie pracowników branży marketingowej w tym trudnym okresie, m.in.: spotkania eksperckie dla CMO, w tym z psychologiem biznesu Wojciechem Eichelbergerem czy też cykl spotkań przy jodze z trenerką Katarzyną Grupińską oraz cykl rozmów nt. książek z Anną Dziewit-Meller z bukbuk.pl

Jesień, zbliżająca się zima, krótkie dni i chłód nie sprzyjają dobremu samopoczuciu. Brak przewidywalności oraz spodziewane długofalowe przejście na system pracy zdalnej lub hybrydowej, home schooling, ect. wpływają niekorzystnie na stan emocjonalny pracowników, a co za tym idzie na ich motywację i efektywność.
Jako firma doradcza specjalizująca się we wsparciu branży komunikacji marketingowej w budowaniu i wdrażaniu strategii business development, doradztwie przetargowym czyli pomagająca klientom i agencjom poznać się, nawiązać współpracę i osiągnąć sukces w codziennej pracy, wiemy jak ważne jest zachowanie równowagi, koncentracji i motywacji.

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Shortlist Consulting, we współpracy z ekspertami z zakresu psychologii biznesu i well-being, stworzyło program wsparcia w dbaniu o równowagę, w radzeniu sobie ze stresem i zarządzaniu skutkami #newnormal dla pracowników branży marketingowej BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

PROGRAM: BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

Na program składa się seria cyklicznych spotkań on-line
Spotkania odbywają raz w tygodniu, trwają 60 minut
Spotkania podzielone są na bloki:
Wykład ekspercki psychologa biznesu adresowany do zidentyfikowanych wyzwań
Zajęcia ruchowe wspomagające redukcję stresu (joga, oddychanie, medytacja)
Podsumowanie i zadania do domu: ćwiczenia ruchowe, techniki redukcji stresu rekomendacje „kulturalne” (lektury, filmy, programy)
Bonus: dodatkowe sobotnie zajęcia jogi w dwóch streamach; dla dorosłych i dla rodzin z dziećmi oraz możliwość indywidualnych spotkań coachingowych.
UWAGA!
Szczegółowy program (tematyka poszczególnych sesji) odpowiada na wyzwania z jakimi mierzy się organizacja w #newnormal i powstaje w toku rozmów Klient-Shortlist Consulting, m.in.:

Rozmów z kadrą zarządzającą
Rozmów z HR
Rozmów/ ankiet wśród pracowników
KORZYŚCI DLA PRACOWNIKÓW:

Zrozumienie mechanizmów związanych z #newnormal i ich wpływu na nasze samopoczucie
Poznanie technik radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z #newnormal
Kontrola emocji, zwiększenie koncentracji zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym
Większa motywacja do podejmowania wyzwań
Integracja – robimy coś razem
KORZYŚCI DLA PRACODAWCY:

Zmotywowani i skoncentrowani pracownicy
Integracja zespołu
Wsparcie zespołu – lojalizacja pracowników
Większa kontrola nad procesami wewnątrz firmy
BONUS:

Dodatkowo w pakiecie:

sobotnie zajęcia jogi dla dorosłych 60 min
sobotnie zajęcia jogi dla rodzin z dziećmi 60 min

Możliwość sesji coachingowych/mentoringowych one2one. Szczegóły do indywidualnych uzgodnień.