W 1-szym odcinku programu SHORTLIST – RELACJE rozmawiamy z panią Justyną Olszańską, Psycholog Biznesu o tym jak dbać o relacje, zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie.

Relacje między klientem, a agencją komunikacji marketingowych można przyrównać do relacji małżeńskich. Co roku rozpada się ⅓  związków formalnych z powodu różnic charakteru i braku komunikacji mimo, że obie strony deklarują chęć trwania w stałych relacjach. O wyzwaniach w relacjach życiowych i biznesowych porozmawiamy z naszym gościem, którym jest pani Justyna Olszańska – psycholog biznesu.

Rafał Karski: Jak jest z relacjami w biznesie. Od czego się zaczynają?

Justyna Olszańska: Zaczyna się zwykle tak jak w życiu. Jeżeli chodzi o inicjowanie relacji to coś nas musi nas do tej drugiej strony przyciągnąć. W życiu są to zwykle jakieś wyraziste cechy i widzimy pozytywne strony związku i to co dzięki relacji zyskamy. W biznesie funkcjonuje to dokładnie tak samo. Kusi nas znana marka, możliwość zysku, referencje.

R.K: Podobnie jak moja relacja z Martą. Po doświadczeniach przyjacielskich przyciągnęły nas do siebie wspólne doświadczenia życiowe i uzupełniające się kompetencje. Dzięki temu teraz jako wspólny podmiot zawodowy pomagamy klientom w ich relacjach. Jakie są fazy nawiązywania takiej współpracy?

J.O: Relację trzeba zbudować. Ona sama nie powstanie. W życiu i w biznesie trzeba rozpoznać i zaspokoić potrzeby drugiej strony.Początkowo skupiamy się na tych najważniejszych potrzebach takich jak: budowanie wizerunku, kampania reklamowa, wspólne cele. Jeśli to owocuje pozytywnym doświadczeniem to przechodzimy do następnej fazy. Wtedy wchodzą w grę drugoplanowe potrzeby. Biznesu nie robią firmy tylko ludzie. Codzienność gra większą rolę niż górnolotne poglądy bo wtedy przekonujemy się czy czujemy się dobrze w tej relacji.

Marta Macke: Czyli liczy się nie tylko oferta naszej agencji, ale także to jakimi ludźmi jesteśmy na co dzień. A jeśli już zbudowaliśmy dobre partnerskie relacje czy w takim razie możemy już spokojnie siedzieć i tylko odcinać kupony od naszej pracy?

J.O: Oczywiście tak się nie da. O relacje trzeba stale dbać. Kilka elementów warto podkreślić: po pierwsze ważna jest równowaga – żaden związek nie przetrwa jeśli nie ma symetrii w zaspokajaniu potrzeb, partnerzy muszą dbać o swoje potrzeby wzajemnie. Drugą rzeczą jest docenianie sukcesów. Człowiek szybko przyzwyczaja się do czegoś dobrego i traktuje to jako normę przez co nie celebruje się dobrych wydarzeń, co sprawia, że koncentrujemy się tylko na problemach. Trzecią rzeczą jest natomiast stosunek do problemów. Zawsze one występują i musimy sobie z nimi radzić.

R.K: Problemy się pojawią, oczywiście, ale jeżeli jest ich dużo czy warto walczyć o tę relację czy zmienić partnera?

J.O.: To jest tak, że toczymy pewną walkę o relację. Musimy wiedzieć, że problemy nie są niczym złym. Ale może przyjść taki moment, że zdecydujemy się rozstać. Jeśli tak się dzieje to redefiniujemy sytuację, wracamy do potrzeb i zastanawiamy się od nowa co jest ważne i czy coś się nie zmieniło. Jeżeli się rozstajemy to zadbać o to aby nie skończyło się to w sposób traumatyczny i wyciągnąć z tego wnioski.

M.M: W życiu bardziej walczymy o związek z powodów emocjonalnych. Uznajemy rozstanie za porażkę. Czy warto zatem walczyć za wszelką cenę o relację czy czasami trzeba odpuścić?

J.O: Za wszelką cenę nie warto. Ale próbować trzeba o tyle, że dłuższa relacja jest dla obu stron dużo bardziej opłacalna. Nie trzeba na nowo uczyć się wszystkich elementów współpracy. Jest to oszczędność czasu, pieniędzy i nerwów.

M.M: Bardzo dziękujemy za rozmowę. Przechodzimy do odpowiedzi na pytania internautów. Na naszym profilu na Facebooku Shortlist Consulting poprosiliśmy o zadawanie pytań, na które teraz chcielibyśmy odpowiedzieć. Bartek z Agencji Interaktywnej piszę do nas:

Z mojego doświadczenia paradoks polega na tym, że ja jako agencja często zabiegam o uwagę klienta. Jak zatem w tym dynamicznym świecie, przyciągnąć i utrzymać atencję klienta?

R.K : Odpowiem na bazie mojego doświadczenia. Moja atencja w stosunku do partnerów strategicznych była większa niż w stosunku do mniejszych podmiotów. Na samym początku trzeba ustalić wymagania dotyczące komunikacji i czasu jaki klient będzie poświęcał dla danego partnera. Transparentność oczekiwań owocuje większą produktywnością i dzięki temu unikniemy frustracji

M.M: Im więcej dopytamy na początku relacji, tym lepiej będziemy pracować dla swojego klienta, a on będzie szanował nas i nasz czas.

Najnowsze wpisy

Be normal in #newnormal

4 grudnia 2020

KONTEKST:

Mija dziewięć miesięcy przymusowej pracy zdalnej wywołanej pandemią Covid-19. Jesteśmy w trakcie kolejnego lock-downu i nie wiemy co się jeszcze wydarzy. Zarówno branża jak i pracownicy dotkliwie odczuwają konsekwencje pandemii. Na początku pierwszej fali pandemii firma doradcza Shortlist Consulting, wspólnie z DeLab UW i Brief przeprowadziła 3 edycje badania dotyczącego wpływu pandemii na branżę marketingową.

Pierwsza fala była zaskoczeniem i silnym uderzeniem w branżę, ale z nadejściem wiosny i okresu wakacyjnego poczuliśmy więcej optymizmu. Niemniej już wtedy Shortlist Consulting przygotowało serię działań mających na celu wsparcie pracowników branży marketingowej w tym trudnym okresie, m.in.: spotkania eksperckie dla CMO, w tym z psychologiem biznesu Wojciechem Eichelbergerem czy też cykl spotkań przy jodze z trenerką Katarzyną Grupińską oraz cykl rozmów nt. książek z Anną Dziewit-Meller z bukbuk.pl

Jesień, zbliżająca się zima, krótkie dni i chłód nie sprzyjają dobremu samopoczuciu. Brak przewidywalności oraz spodziewane długofalowe przejście na system pracy zdalnej lub hybrydowej, home schooling, ect. wpływają niekorzystnie na stan emocjonalny pracowników, a co za tym idzie na ich motywację i efektywność.
Jako firma doradcza specjalizująca się we wsparciu branży komunikacji marketingowej w budowaniu i wdrażaniu strategii business development, doradztwie przetargowym czyli pomagająca klientom i agencjom poznać się, nawiązać współpracę i osiągnąć sukces w codziennej pracy, wiemy jak ważne jest zachowanie równowagi, koncentracji i motywacji.

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Shortlist Consulting, we współpracy z ekspertami z zakresu psychologii biznesu i well-being, stworzyło program wsparcia w dbaniu o równowagę, w radzeniu sobie ze stresem i zarządzaniu skutkami #newnormal dla pracowników branży marketingowej BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

PROGRAM: BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

Na program składa się seria cyklicznych spotkań on-line
Spotkania odbywają raz w tygodniu, trwają 60 minut
Spotkania podzielone są na bloki:
Wykład ekspercki psychologa biznesu adresowany do zidentyfikowanych wyzwań
Zajęcia ruchowe wspomagające redukcję stresu (joga, oddychanie, medytacja)
Podsumowanie i zadania do domu: ćwiczenia ruchowe, techniki redukcji stresu rekomendacje „kulturalne” (lektury, filmy, programy)
Bonus: dodatkowe sobotnie zajęcia jogi w dwóch streamach; dla dorosłych i dla rodzin z dziećmi oraz możliwość indywidualnych spotkań coachingowych.
UWAGA!
Szczegółowy program (tematyka poszczególnych sesji) odpowiada na wyzwania z jakimi mierzy się organizacja w #newnormal i powstaje w toku rozmów Klient-Shortlist Consulting, m.in.:

Rozmów z kadrą zarządzającą
Rozmów z HR
Rozmów/ ankiet wśród pracowników
KORZYŚCI DLA PRACOWNIKÓW:

Zrozumienie mechanizmów związanych z #newnormal i ich wpływu na nasze samopoczucie
Poznanie technik radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z #newnormal
Kontrola emocji, zwiększenie koncentracji zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym
Większa motywacja do podejmowania wyzwań
Integracja – robimy coś razem
KORZYŚCI DLA PRACODAWCY:

Zmotywowani i skoncentrowani pracownicy
Integracja zespołu
Wsparcie zespołu – lojalizacja pracowników
Większa kontrola nad procesami wewnątrz firmy
BONUS:

Dodatkowo w pakiecie:

sobotnie zajęcia jogi dla dorosłych 60 min
sobotnie zajęcia jogi dla rodzin z dziećmi 60 min

Możliwość sesji coachingowych/mentoringowych one2one. Szczegóły do indywidualnych uzgodnień.