PIERWSZĄ FAZĄ BUDOWANIA RELACJI JEST PRZETARG. JEST TO KOŁO NAPĘDOWE BRANŻY KOMUNIKACJI REKLAMOWEJ. O TYM JAK WYGLĄDAJĄ JEGO STANDARDY POROZMAWIAMY Z  PANIĄ ZUZANNĄ WAROWNĄ – TORUŃSKĄ DYREKTOREM ZARZĄDZAJĄCYM OGILVY & MATER.
W skali roku prowadzonych jest w Polsce ponad 600 przetargów. Koszt wzięcia udziału w przetargu to ok 40 tysięcy złotych. Jednak około 20 % z nich nie kończy się sukcesem. Dziś w programie porozmawiamy m.in. o tym dlaczego tak się dzieje.

Marta Macke: Firmy, z którymi współpracujemy deklarują, że biorą udział w około 80 przetargach rocznie. Rzeczywiście ta ilość jest tak duża?

Zuzanna Warowna – Toruńska: Specjalnie na potrzeby tego programu, policzyłam, że jako firma dostaliśmy zaproszenie do około 75 przetargów. Nie znaczy to oczywiście, że we wszystkich wystartowaliśmy bo jednak tak się jednak nie da.

Rafał Karski: Co jest dla Ciebie najtrudniejsze w uczestniczeniu w przetargu?

Z.W-T: Jest kilka takich rzeczy. Wciąż koszmarem bywa presja czasu. Przykładowo przed świętami zawsze są to wyzwania na ostatnią chwilę, w których trudno wziąć udział zwłaszcza jeśli przetarg jest duży. Podobnie problemem są  briefy, które do nas wpływają. Jest to dla nas ważne aby zobaczyć czy wraz z klientem nadajemy na tych samych falach. Trudnością jest też występowanie w kilku przetargach naraz. Należy pamiętać, że jest to wyjątkowa sytuacja dla agencji, bo jednocześnie pracuje także dla swoich aktualnych klientów i nie można ich zaniedbać z powodu przetargu.

M.M: Występuje pewna rozbieżność celów między klientem, a agencją. Klient, postępując w zgodzie z normami, zaprasza do postępowania przetargowego jedynie trzy, może cztery agencje, a dwie z nich po przeczytaniu briefu mogą uznać, że to zadanie nie dla nich. Wtedy klient traci sporo czasu na szukanie następnych. Jak to wygląda z tymi standardami?

Z.W-T.: Taka sytuacja zdarza się rzadko. Jednak ja zawsze uprzedzam klienta, że taki brief jest dla mnie ważną informacją. W tym procesie jest pole do tego by agencja podjęła decyzję po zapoznaniu się z briefem. Wydaje mi się, że musi być miejsce na rozmowie o tym.

R.K: Przeciętny koszt wzięcia udziału w przetargu to około 40 tysięcy złotych. Z czego to wynika?

Z.W-T:  To wynika głównie z naszego czasu. Rejestrujemy poświęcony czas wykorzystany do pracy nad przetargiem. Im bardziej złożone zadanie tym większy zespół zostaje zaangażowany. Muszą być to właściwi ludzie. 40 tysięcy to średni koszt, ale niektóre przetargi wieloetapowe kosztują bez marży nawet 200 tysięcy złotych.

R.K: Klientom często zalecamy to aby pokrywał części kosztów nawet  agencjom, które przetargu nie wygrały. Uważamy, że to fair. Jak Ty się na to zapatrujesz?

Z.W-T: Według mnie taka zasada powinna istnieć, chociaż uważam, że klient nie powinien pokrywać dokładnie całych kosztów jakie agencje ponoszą. Jednak takie symboliczne uhonorowanie zaangażowania jest wyrazem szacunku. Jednak ze swojego doświadczenia widzę, że rzadko się to zdarza.

M.M: Myślę, że w tym nagrodzeniu chodzi właśnie o szacunek do swojego partnera biznesowego. Bardzo dziękuję za rozmowę.

R.K: Jak zwykle odpowiemy teraz na Państwa pytanie. Magdalena z domu mediowego pyta:

Jak zdecydować się, czy brać udział lub nie w przetargu na agencję komunikacji marketingowej?

M.M: Musimy dać sobie czas na podjęcie decyzji. W szkoleniach jakie prowadzimy wciąż wspominamy o tym aby wcześniej dowiedzieć się jakimi narzędziami posługuje się agencja, jak sprawdzić czy klient pasuje do jej strategii, które pytania są ważne. Trzeba wszystko dokładnie sprawdzić przed przystąpieniem do przetargu.

Najnowsze wpisy

Be normal in #newnormal

4 grudnia 2020

KONTEKST:

Mija dziewięć miesięcy przymusowej pracy zdalnej wywołanej pandemią Covid-19. Jesteśmy w trakcie kolejnego lock-downu i nie wiemy co się jeszcze wydarzy. Zarówno branża jak i pracownicy dotkliwie odczuwają konsekwencje pandemii. Na początku pierwszej fali pandemii firma doradcza Shortlist Consulting, wspólnie z DeLab UW i Brief przeprowadziła 3 edycje badania dotyczącego wpływu pandemii na branżę marketingową.

Pierwsza fala była zaskoczeniem i silnym uderzeniem w branżę, ale z nadejściem wiosny i okresu wakacyjnego poczuliśmy więcej optymizmu. Niemniej już wtedy Shortlist Consulting przygotowało serię działań mających na celu wsparcie pracowników branży marketingowej w tym trudnym okresie, m.in.: spotkania eksperckie dla CMO, w tym z psychologiem biznesu Wojciechem Eichelbergerem czy też cykl spotkań przy jodze z trenerką Katarzyną Grupińską oraz cykl rozmów nt. książek z Anną Dziewit-Meller z bukbuk.pl

Jesień, zbliżająca się zima, krótkie dni i chłód nie sprzyjają dobremu samopoczuciu. Brak przewidywalności oraz spodziewane długofalowe przejście na system pracy zdalnej lub hybrydowej, home schooling, ect. wpływają niekorzystnie na stan emocjonalny pracowników, a co za tym idzie na ich motywację i efektywność.
Jako firma doradcza specjalizująca się we wsparciu branży komunikacji marketingowej w budowaniu i wdrażaniu strategii business development, doradztwie przetargowym czyli pomagająca klientom i agencjom poznać się, nawiązać współpracę i osiągnąć sukces w codziennej pracy, wiemy jak ważne jest zachowanie równowagi, koncentracji i motywacji.

W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Shortlist Consulting, we współpracy z ekspertami z zakresu psychologii biznesu i well-being, stworzyło program wsparcia w dbaniu o równowagę, w radzeniu sobie ze stresem i zarządzaniu skutkami #newnormal dla pracowników branży marketingowej BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

PROGRAM: BE NORMAL IN #NEWNORMAL czyli JAK RADZIĆ SOBIE w nowej rzeczywistości

Na program składa się seria cyklicznych spotkań on-line
Spotkania odbywają raz w tygodniu, trwają 60 minut
Spotkania podzielone są na bloki:
Wykład ekspercki psychologa biznesu adresowany do zidentyfikowanych wyzwań
Zajęcia ruchowe wspomagające redukcję stresu (joga, oddychanie, medytacja)
Podsumowanie i zadania do domu: ćwiczenia ruchowe, techniki redukcji stresu rekomendacje „kulturalne” (lektury, filmy, programy)
Bonus: dodatkowe sobotnie zajęcia jogi w dwóch streamach; dla dorosłych i dla rodzin z dziećmi oraz możliwość indywidualnych spotkań coachingowych.
UWAGA!
Szczegółowy program (tematyka poszczególnych sesji) odpowiada na wyzwania z jakimi mierzy się organizacja w #newnormal i powstaje w toku rozmów Klient-Shortlist Consulting, m.in.:

Rozmów z kadrą zarządzającą
Rozmów z HR
Rozmów/ ankiet wśród pracowników
KORZYŚCI DLA PRACOWNIKÓW:

Zrozumienie mechanizmów związanych z #newnormal i ich wpływu na nasze samopoczucie
Poznanie technik radzenia sobie z wyzwaniami wynikającymi z #newnormal
Kontrola emocji, zwiększenie koncentracji zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym
Większa motywacja do podejmowania wyzwań
Integracja – robimy coś razem
KORZYŚCI DLA PRACODAWCY:

Zmotywowani i skoncentrowani pracownicy
Integracja zespołu
Wsparcie zespołu – lojalizacja pracowników
Większa kontrola nad procesami wewnątrz firmy
BONUS:

Dodatkowo w pakiecie:

sobotnie zajęcia jogi dla dorosłych 60 min
sobotnie zajęcia jogi dla rodzin z dziećmi 60 min

Możliwość sesji coachingowych/mentoringowych one2one. Szczegóły do indywidualnych uzgodnień.