Jaką role pełnią więc modele kosztowe i do czego zostały stworzone? Przede wszystkim umożliwiają porównanie ofert różnych podmiotów, które startują w przetargu. Jeżeli weźmiemy pod uwagę jak bardzo trudnym rynkiem jest rynek usług markeignwocych wówczas tego typu kwantyfikacja jest wręcz nieoceniona. Jeśli zakupowiec, który rozumie istotnę rzeczy, potrafi przełożyć ofertę, doświadczenie, wiedzę i zakres oferowanych usług agencji do modelu kosztowego i jednocześnie potrafi zastosować taki model wobec wszystkich startujących z dobrym rezultetem, wówczas podjęcie decyzji o współracy opiera się o konkretne kryteria, które dają jasny obraz sytuacji nie tylko decydentom w firmie, ale również samym agencjom. Dla agencji bardzo wazna jest bowiem również informacja zwrotna na temat powodów takich a nie innych decyzji, które podejmowane są na różnych etapach przetargu. Niezależnie od tego, czy agencja wygrywa, czy na którymś etapie odpada.

Dobry model kosztowy pozwala również uniknąć trudnych sytuacji, gdy w trakcie trwania kontraktu zmieniają się warunki rynkowe i ma to wpływ na koszty, kóre agencja prezentuje w ofercie. Niektóre z nich mogą być bowiem od agencji niezależne i to również powinno być uwzględnione w trakcie negocjacji i porównywania ofert. Jednocześnie, w dobie ciągle zmieniających się narzędzi i usług reklamowych, może istnieć potrzeba renegocjacji kontraktu i na przykład wpisania do niego nowych usług. Ważne jest więc, aby nasz model był na to gotowy i abyśmy potrafili zawrzeć w nim te wszystkie elementy i zdarzenia, które mogą powstać po wybraniu docelowego partnera w przetargu.

Jak więc widać, te przez jednych znienawidzone, przez innych pożądane “tabelki” to przede wszystkim próba jasnego i konkretnego skwantyfikowania i zobiektywizowania wyborów, które podejmowane są na etapie przetargu. Jeśli pozwalają one we właściwy sposób rozłożyć kwestie jakościowe i ilościowe oraz pozwalają na elastyczność w dalszych etapach prac z agencją, wówczas mogą być solidną podstawą w procesie podejmowania decyzji i pomocą dla każdej ze stron procesu przetargowego.

Najnowsze wpisy

Rozmowa z prof. Katarzyną Śledziewską po CMO Summit 2020

27 października 2020

Podsumowując minione CMO Summit 2020, Marta Macke, Managing Partner Shortlist Consulting, rozmawia z prof. Katarzyna Śledziewska z DELab UW o najważniejszych wnioskach z jej wystąpienia podczas konferencji oraz o książce “Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat”, do której przeczytania zachęcamy https://www.delab.uw.edu.pl/gospodarka-cyfrowa-e-book-i…/

CMO SUMMIT 2020 – PODSUMOWANIE ALLEGRO AGENCY

23 października 2020

Minął tydzień od naszej konferencji CMO Summit 2020. Ciągle zbieramy feedback i opinie od uczestników, których podczas tej wyjątkowej, w pełni on-line, edycji, przez 2 dni wydarzenia było 253 os. Bardzo się cieszymy, że opinie zarówno dotyczące warstwy merytorycznej jak i technicznej są bardzo pozytywne. A trzeba przyznać, że pod kątem realizacyjnym było to ogromne wyzwanie, właściwie zrealizowaliśmy dwudniową telewizję. O wyzwaniach produkcji konferencji on-line i podsumowanie swojej prelekcji z #CMOSUMMIT poprosiliśmy Michał Korejba z agencji Allegro Agency, która wsparła nas w organizacji wydarzenia.