CMO SUMMIT 2020 – Talent, Technology, Transformation in post?covid era.

10 września 2020

Już po raz trzeci spotykamy się na CMO Summit, konferencji skierowanej do CMOs i Dyrektorów Marketingu, organizowanej przez Shortlist Consulting
CMO Summit to wydarzenie ‘by invitation only’ i ‘must be’ dla top managerów marketingu reklamodawców.
Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest “CMO Next: Talent, Technology, Transformation in post?covid era”.

Przed nami 2 wspólne przedpołudnia wypełnione niezwykle ciekawymi prelekcjami oraz możliwość pogłębienia interesujących Państwa tematów i dyskusji i prelegentami w specjalnych pokojach wirtualnych.
Wśród prelegentów top managerowie takich firm jak: Publicis Group, Dentsu Aegis Network, Nanovo, Brand Oriented, Nielsen, Justtag, Spencer Stuart, Allegro Brand Experience, DeLab.

Szczegółowe informacje i pełna agenda konferencji dostępna jest w zakładce „wydarzenia”

Marketing w #newnormal – Brand Survival Kit

2 czerwca 2020

Za nami bardzo ciekawa debata z serii Brand Survival Kit, która dotyczyła marketingu w #newnormal,
W spotkaniu wzięło udział ponad 120 osób! Najważniejsza jednak była merytoryczna dyskusja, która wywiązała się między reprezentantami marketingu i biznesu – w dyskusji prowadzonej przez Marta Macke, Shortlist Consulting i Sławomira Stepniewskiego , CEO Dentsu Aegis Network Polska i CEE , wzięli udział:
prof. Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Szczechura Rainbow Tours, Karolina Mitraszewska, PhD, Nest Bank, Darek Maciołek , BNP Paribas, Marcin Gruszka, Booksy oraz Pawel Nizinski , Goodbrand/BETTER.
Obejrzyjcie podsumowanie!
https://www.facebook.com/ShortlistConsulting/videos/288677378987226/

Tarcza antykryzysowa 1 – rozmowa z Adwokat Joanną Piątkowską

14 maja 2020

Zachęcamy do wysłuchania rozmowy z Adwokat Joanną Piątkowską dot. tarczy antykryzysowej 1 przewidzianej przez ustawodawcę w odpowiedzi na pandemię covid 19.

Wszystkich, którzy chcieliby dowiedzieć się jakie wsparcie finansowe przedsiębiorcy mogą uzyskać dzięki tarczy antykryzysowej, zapraszamy na rozmowę Marta Macke-Ejchart z Adwokat Joanna Piątkowska

Opublikowany przez Shortlist Consulting Czwartek, 30 kwietnia 2020

2 FALA RAPORTU – JAK PANDEMIA 2020 WPŁYWA NA BRANŻĘ KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ

29 kwietnia 2020

GŁÓWNE Z WNIOSKI Z 2 FALI BADANIA „WPŁYW PAMDEMII 2020 NA BRANŻĘ KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ”

Nowa, zaskakująca rzeczywistość wywołana pandemią covid-19 trwa już 1,5 miesiąca.
W pierwszym tygodniu lock down Shortlist Consulting we współpracy z Brief.pl i DELab z Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadziło badanie, polegające na ankiecie i wywiadach pogłębionych, pokazujących wpływ pandemii na branżę komunikacji marketingowej.
Kolejną falę badania przeprowadziliśmy miesiąc później. Zależało nam aby zobaczyć jak zmienia się sytuacja na rynku oraz nastroje w branży.
Dziś chcemy się z Państwem podzielić opiniami ponad 200 respondentów oraz komentarzami ekspertów, reprezentantów kadry zarządzającej reklamodawców i agencji komunikacji marketingowej.
Zachęcamy do przeanalizowania wyników obu fal badania, które znajdą Państwo pod LINK– warto zobaczyć czy i jak, odpowiedzi zmieniają się w zależności od tego czy respondent reprezentuje reklamodawcę, dział marketingu lub dział zakupów, czy branżę komunikacji marketingowej. Warto zwrócić też uwagę na różnice wynikające z kategorii biznesowej, w jakiej pracuje respondent oraz wielkość firmy.

GŁÓWNE WNIOSKI:

SPODZIEWANY WPŁYW PANDEMII NA SPRZEDAŻ:
– wszyscy respondenci zauważają negatywny wpływ pandemii na sprzedaż w swoich firmach.
– w ogólnym wyniku negatywny wpływ na sprzedaż zauważa w 1szej fali 67% badanych, w drugiej już 76%,
– 1szej fali 79% agencji komunikacji marketingowej oczekiwało spadku sprzedaży, obecnie jest to 87%;
– wśród reklamodawców pytanych w tyg 19-25 marca reprezentujących dział marketingu spadków sprzedaży w swojej firmie spodziewało się 52%, obecnie jest to 57%,
– znacząco wzrósł pesymizm wśród reprezentantów działów zakupów (39% w 1szej fali badania vs 63% w 2giej fali badania).

WPŁYW COVIDU NA BRANŻĘ:
– niezmiennie ok 60% respondentów, bez względu na to czy reprezentują agencje czy klienta uważa, że pandemia jest zdecydowanie zagrożeniem dla funkcjonowania naszego sektora.
–  bardzo poważnym zagrożeniem pandemia wydawała się być np. dla 75% domów produkcyjnych vs 50% w chwili obecnej, 82% agencji reklamowych vs 65%, agencje eventowe natomiast,  w pierwszym momencie oceniały sytuację 50/50 dziś w 100% deklarują, że dla siebie zagrożenie.
– znakomita większość respondentów uważa wsparcie państwa dla biznesu za niesatysfakcjonujące (52% bardzo niesatysfakcjonujące, 29% niesatysfakcjonujące)

OCZEKIWANE WYJŚCIE Z KRYZYSU:
– spada odsetek osób, które spodziewały się krótkofalowego wspływu covidu na nasze realia biznesowe.
– pod koniec marca 30% osób uważało, że za rok branża znów będzie funkcjonowała jak dawniej,
– dziś jest to już prawie 40% respondentów,
– 32% pytanych uważa, że branża zmieni się na zawsze (vs 26% w pierwszym tygodniu lock down).

BUDŻETY MARKETINGOWE:
Zgodnie z oczekiwaniami zaadresowanymi podczas 1szej fali badania pandemia wpłynęła również na budżety marketingowej, które zostały znacząco okrojone (55% znaczący spadek, 32% nieznaczny spadek) oraz w 36% dramatycznie wpływa, w 42% mocno wpływa i w 22% nieznacznie wpływa na wstrzymanie budżetów marketingowych.

PRZETARGI MARKETINGOWE:
– podczas 1szej fali badania tylko 8% osób uważało, że pandemia nie wpłynie na wstrzymanie lub przesunięcie projektów przetargowych.
– obecnie jest to 19% (w przypadku działów marketingu zmiana nastawienia to 9% vs 24%, a w procurement 9% vs 25%).
– rynek jest gotowy do prowadzenia przetargów w systemie zdalnym.

ZATRUDNIENIE:
Nowa kategoria pytań, które w 2giej fali badania zadaliśmy respondentom dotyczyła kondycji firm oraz zatrudnienia.
– 38% respondentów zadeklarowało, że w ich organizacjach miały miejsce zwolnienia, przy czym najwięcej dotyczy agencji komunikacji marketingowej 51%, natomiast wśród marketerów jest to poniżej 20%.
– Ok połowa osób potwierdza, że w ich firmach doszło również do obniżenia wynagrodzeń (prawie 2 x częściej w agencjach niż u klienta), wg 31% respondentów wynagrodzenia obniżono między 10% a 20% (tu wskaźniki są wyższe w agencjach 37% vs 10% u marketera) , a wg 20% badanych między 20% a 30% (tu wskaźniki są wyższe w marketingu 50% vs 16% w agencjach).

PRACA ZDALNA:
Szybko przystosowując się do nowych warunków pracy oraz mając świadomość, że być może nieprędko wrócimy do starej rzeczywistości, respondenci uważają, że system pracy zdalnej jest możliwy do utrzymania w dłuższej perspektywie (83% respondentów 2giej tury badania vs 71% w pierwszym tygodniu obowiązkowej pracy z domu).

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania oraz opiniami ekspertów, kadry managerskiej branży komunikacji marketingowej.

NIE SAMĄ PRACĄ CZŁOWIEK ŻYJE

27 kwietnia 2020

Home office, home schooling, home sweet home…ale ponieważ NIE SAMĄ PRACĄ CZŁOWIEK ŻYJE, a żeby przetrwać ten trudny czas wszyscy potrzebujemy równowagi i chwili wytchnienia, dlatego Shortlist Consulting przygotowało dla Was coś dla ciała i coś dla duszy:

🧘‍♀️Każdy tydzień rozpoczniemy wspólną jogą on-line🧘‍♂️
‼️ W poniedziałki, w godz. 8:30-9:30 na naszym profilu zajęcia poprowadzi dla Was Kasia Grupinska Joga

📖Każdy tydzień zakończymy spotkaniami z książką📚
‼️W piątki o 11:00 na naszym profilu Anna Dziewit Meller, pisarka, felietonistka i założycielka Bukbuk , podpowie co warto przeczytać w nadchodzący weekend.

‼️ZAPRASZAMY JUŻ W PIĄTEK 1go MAJA!
https://www.facebook.com/ShortlistConsulting/

RAPORT – PANDEMIA 2020 i jej wpływ na branżę komunikacji marketingowej

1 kwietnia 2020

RAPORT: PANDEMIA 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Einstein powiedział: życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz jechać naprzód.
Ostatnie 2 tygodnie zmusiły nas do jazdy „bez trzymanki”. Kolejne również będą pełne wyzwań.
Jeszcze miesiąc temu niemal nikt nie spodziewał się, że na taką skalę zmienimy swój sposób życia i tryb pracy. Dzisiaj trudno przewidzieć jak za kolejny miesiąc będzie wyglądał świat.
Shortlist Consulting we współpracy z magazynem brief.pl oraz analitykami DELab przy Uniwersytecie Warszawskim przeprowadziło i przeanalizowało prawie 150 ankiet i wywiady pogłębione z wyższą kadrą managerską polskiego rynku marketingowego dotyczących wpływu pandemii na branżę marketingową.
Badanie prowadziliśmy w okresie 19-23 marca, czyli na samym początku wprowadzenia systemu pracy zdalnej w większości firm. Kolejną falę badania przeprowadzimy za 2-3 tygodnie, dzięki temu będziemy mogli porównać sytuację na kolejnych etapach epidemii.

Poniżej przekazuję Państwu krótkie podsumowanie i główne wnioski. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami badania w https://public.tableau.com/profile/satia.ro.ynek?fbclid=IwAR2xBnronvmLTpifm8w7vuZ3yPa_bkJaDpS0XeskzFEnZqbaSgSoIG9siFI#!/vizhome/shared/Y7SW9D8W5

SPODZIEWANY WPŁYW PANDEMII NA SPRZEDAŻ:
– Z badania wynika, że 28% firm już odnotowało spadki sprzedaży, a 33% uważa że spadek sprzedaży w całym roku 2020 przekroczy 30% wobec planów z początku roku.
– Agencje komunikacji marketingowej odnotowują większe i oczekują większych spadków sprzedaży, niż reklamodawcy – blisko 43% agencji spodziewa się spadków sprzedaży w 2020 o ponad 30%.
– Tylko 7% agencji spodziewa się utrzymania sprzedaży na niezmienionym poziomie lub wzrostów
– 39% ankietowanych uważa, że obecna sytuacja stwarza szanse dla branży marketingowej

OCZEKIWANE WYJŚCIE Z KRYZYSU:
– Ok. 30% respondentów uważa, że za rok sytuacja wróci do normy, a 26% że zasady gry zmieniły się na zawsze

PRACA ZDALNA:
– Ponieważ rynek z dnia na dzień przestawił się na pracę zdalną zadaliśmy pytania o jej wpływ na funkcjonowanie branży.
– Aż 72% respondentów uważa, że tez system pracy jest do utrzymania w dłuższej perspektywie.

BUDŻETY MARKETINGOWE:
– 37% ankietowanych oczekuje zmniejszenia budżetów marketingowych o 30% lub więcej
– Agencje w największym stopniu spodziewają się spadków budżetów
– Im mniejsza firma tym bardziej spodziewa się cięć w budżetach marketingowych
– Większość respondentów spodziewa się spadku liczby realizowanych projektów marketingowych
– Ponad połowa ankietowanych oczekuje wstrzymania lub przełożenia terminów przetargów na usługi marketingowe.

PRZETARGI MARKETINGOWE:   
– Shortlist Consulting specjalizuje się w doradztwie przetargowym wspierając zarówno reklamodawców w organizacji i koordynacji przetargów oraz wdrożeniu współpracy z agencją, jak i z agencjami, które wspieramy we wdrażaniu idealnego procesu przetargowego i strategii business development.
– Z badania wynika, że 84% respondentów jest gotowa organizować lub uczestniczyć w zdalnych przetargach na wybór agencji komunikacji marketingowej.
– 100% agencji komunikacji marketingowej deklaruje chęć udziału w przetargach organizowanych zdalnie, 82% respondentów z działów marketingu i 73% procurementu,
– Około 50% badanych ma już doświadczenia w pracy przy przetargach marketingowych prowadzonych zdalnie, przynajmniej na niektórych etapach.

 

Rozmowa z Piotrem Piętką, Co-CEO Publicis Groupe o CMO SUMMIT 2019

11 kwietnia 2019

Dlaczego Piotr Piętka, Co-CEO Publicis Groupe uważa, że trzeba być na CMO Summit 2019? Dlaczego Publicis Media Polska, po raz kolejny, jest partnerem Shortlist Consulting w tym wydarzeniu?
W rozmowie Marty Macke-Ejchart i Rafała Karskiego z Piotrem Piętką usłyszymy odpowiedzi na te pytania i dowemy się o czym na konferencji usłyszymy od Grupy Publicis.
WARTO POSŁUCHAĆ/ZOBACZYĆ
https://www.youtube.com/watch?v=NQoUXlOhn6E&t=3s

SHORTLIST – RELACJE rozmowa z Anną Putts, Dyrektor Marketingu CEE, UPC

7 maja 2018

O potrzebie organizacji wydarzeń merytorycznych skierowanych do Dyrektorów Marketingu rozmawiamy z Anną Putts, Dyrektor Marketingu CEE firmy UPC.
Anna Putts dzieli się z nami również wrażeniami z marcowej konferencji CMO Summit, której była uczestniczką. Posłuchajcie dlaczego chociaż miała w planie wyjść po pierwszej części konferencji została do końca, co sądzi o prelekcjach i jak ocenia koncept Speed Datingu z agencjami komunikacji marketingowej.

SHORTLIST – RELACJE rozmowa z Adwokat Joanną Piątkowską

28 lutego 2018

Prawo…czy bezprawie w reklamie? Mind the law! Otwierająca oczy, klienta i agencji, rozmowa z Adwokat Joanną Piątkowską o tym czy można pracować bez umowy, czy NDA może być jednostronny i jaka powinna być wysokość kar umownych.

SHORTLIST – RELACJE rozmowa z Konradem Drozdowskim, ekspertem ds. etyki w reklamie

14 lutego 2018

Etyka i standardy w reklamie – frazes, czy ważny punk pracy marketera i agencji? W 2017 roku do oceny KER wpłynęło blisko 250 skarg konsumenckich. Dlaczego tak jest i czy to tendencja rosnąca rozmawiamy z Konradem Drozdowskim, Ekspertem ds. etyki i standardów w reklamie, wieloletnim Dyrektorem Zarządzającym Rady Etyki Reklamy.

SHORTLIST – RELACJE rozmowa z Jackiem Wlazło, Grandes Kochonos

7 lutego 2018

Klient dla, którego agencja jest najważniejszym partnerem strategicznym ma dla niej statystycznie 10% swojego czasu. Czy dziś agencja jest partnerem-doradcą czy może dostawcą-podwykonawcą? I dlaczego Jacek Wlazło, Dyrektor Strategiczny agencji Grandes Kochonos nie lubi słowa partnerstwo?

SHORTLIST – RELACJE rozmowa z Moniką Bis, Dyrektor Zakupów, Medicover Polska

31 stycznia 2018

Na przestrzeni lat zmieniły się modele rozliczeniowe między agencją a klientem.
O tym, jak dziś wyglądają  modele rozliczeniowe i negocjacje stawek rozmawiamy z ekspertką zakupów in-direct, Moniką Bis, Dyrektor Zakupów Centralnych i Administracji Medicover, a także inicjatorką dialogu branżowego i współorganizatorką konferencji W przetargowym trójkącie.

SHORTLIST – RELACJE Rozmowa z Zuzanną Warowną – Toruńską, Ogilvy&Mather

23 stycznia 2018

W skali roku prowadzonych jest w Polsce ponad 600 przetargów. Koszt wzięcia udziału w przetargu to ok 40 tysięcy złotych. Jednak około 20 % z nich nie kończy się sukcesem. W tym odcinku rozmawiamy m.in. o tym dlaczego tak się dzieje z ekspertką, Zuzanną Warowną-Toruńska, Dyrektor Zarządzającą Ogilvy&Mather

SHORTLIST – RELACJE rozmowa z Łukaszem Packiem, BGŻ BNP PARIBAS

16 stycznia 2018

W proces przetargowy i wybór agencji/domu mediowego coraz częściej zaangażowane są zakupy. W tym odcinku rozmawiamy z panem Łukaszek Packiem, Starszym Kupcem w BGŻ BNP Paribas o inicjowaniu relacji biznesowej oczami działu zakupów czyli procurementu.

Rusza program Shortlist – Relacje

7 stycznia 2018

Shortlist – Relacje to cykliczne wywiady poświęcone budowaniu relacji biznesowych między klientem a agencją komunikacji marketingowej.

Przez kolejnych kilkanaście tygodni w każdy wtorek o godz. 19:45 na antenie telewizji Słodki Live gospodarze programu, Marta Macke i Rafał Karski, partnerzy Shortlist Consulting, rozmawiać będą z zaproszonymi gośćmi o ważnych aspektach budowania relacji począwszy od fazy inicjowania relacji, przez budowanie, utrzymanie a wreszcie ratowanie relacji klient-agencja, agencja-klient.

„Wieloletnie doświadczenie zawodowe pozwala nam dogłębnie rozumieć proces budowania relacji biznesowych w branży komunikacji marketingowej. Mamy perspektywę  obu stron, klienta i agencji, i dobrze rozumiemy cele, potrzeby, ale również aspekty emocjonalne związane z tą współpracą” – mówi Marta Macke  –  „dlatego tak dobieramy tematy i gości naszych programów aby odpowiedzieć na ważne i krytyczne aspekty z punktu widzenia wszystkich stron zaangażowanych we współpracę i budujących relacje biznesową, tj. zarządy, marketing, zakupy, agencje” dodaje Macke.
„W projektach doradczych i szkoleniowych prowadzonych przez Shortlist Consulting często współpracujemy z ekspertami z dziedziny np. psychologii biznesu, prawa czy etyki reklamy ponieważ ich perspektywa odgrywa bardzo istotną rolę w relacjach między klientem a agencją, dlatego również oni będą gośćmi programu” – podkreśla Rafał Karski.

ZACHĘCAMY DO OGLĄDANIA https://www.facebook.com/slodkilive/

Hohohohoh prezentowy zawrót głowy

11 grudnia 2017

Jak co roku o tej porze przypominamy do znudzenie, że gifty mogą postawić obdarowywanego w trudnej sytuacji. Sytuacja staje się szczególnie niezręczna, jeśli jesteśmy właśnie w procesie przetargowym na budżet danego klienta

Na Halloween przebiorę się za Procurement.

10 listopada 2017

Słowo procurement brzmi mrocznie i często spotykam się z opinią, że przedstawiciele agencji nie wiedzą jak rozmawiać z osobami z działu zakupów. Czy na prawdę procurement jest taki straszny?

Hello are you there!?

7 listopada 2017

Dlaczego tak ważne jest ułatwienie klientowi kontaktu z nami i jak to zrobić? Bardzo prosto…

Zrozumieć świat dostawców usług marketingowych i skwantyfikować go.

8 sierpnia 2017

Czyli jakie jest praktyczne zastosowanie modeli kosztowych, zwanych „tabelkami”? Dla agencji  – znienawidzone.
Dla procurementu – pożądane. Sławne “tabelki”, zwane bardziej fachowo “modelami kosztowymi”, to nic innego jak próba przełożenia ofert, które dostają klienci, na język finansów. Zrozumiały i akceptowalny dla osób, które z marketingiem i komunikacją reklamową nie mają zbyt wiele wspólnego, a które muszą dostać jasną informację – dlaczego ta a nie inna oferta została wybrana. Jaką rolę pełnią więc modele kosztowe i po co zostały stworzone?

O tym co w przetargu boli procurement i agencje

1 listopada 2016

KILKA SŁÓW O KONIECZNOŚCI ZROZUMIENIA SPECYFIKI PRACY AGENCJI KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ PRZEZ KLIENTA ORAZ KONIECZNOŚĆ OTWARCIA SIĘ REPREZENTANTÓW AGENCJI NA MERYTORYCZNY KONTAKT Z KLIENTEM/PROCUREMENTEM

Pływające cyferki

1 października 2015

Pouczająca rozmowa z Tomkiem Marszałłem o standardach, współpracy i rolach w zespole oraz pływaniu i pływających literkach….